Från trögstartad till supersnurr. Intresset för elektriska båtmotorer går på högvarv. I takt med att marknaden mognar ökar satsningarna. Svenska Torqeedo-distributören KGK Motor planerar nu att erbjuda paket med lättdrivna Capelli-ribbar utrustade med elutombordare.
KGK Motor, som är svensk distributör för den ledande båtelmotorstillverkaren Torqeedo, rapporterar om slutsålda lager. Mest populära är de små motorerna, men även intresset för starkare elmotorer ökar.
– 2018 märkte vi att hela miljö- och hållbarhetssnacket lyftes upp högt på folks agenda och intresset för elmotorer ökade lavinartat. Fram till dess var det mest snack, men inte så mycket försäljning. Det handlar om två olika marknader. Den ena är kompletterande trollingmotorer för fiske och den andra handlar att byta ut bensindrivet mot el, säger Lasse Johansson, Affärsenhetschef Marin på KGK Motor.
Den minsta Torqeedo-motorn KGK Motor säljer idag är Travel. Den ersätter bensinmotorer på upp till 4 hk, en storleksklass som det även traditionellt sett sålts mycket av. Batteriet sitter i motorn och det kan laddas på både 230 och 12 volt, samt med solceller.
– Travel är överlägset störst sett till försäljningsvolym och sålde slut i våra hyllor på nolltid. Förutom att motorn är i det närmaste helt tyst och lätt att stuva undan utan att det rinner olja eller bensin från den, behöver den inte servas.
För dig som söker en något större motor kan det vara värt att kika närmare på serien Cruise, som ligger i en storleksklass motsvarande 5-20 hk. Här är batteriet inte inbyggt i motorn, utan har en separat placering i båten. Torqeedos motorer att koppla till rattstyrning eller rorkult. Batteriet är tillverkat med den senaste litiumtekniken och finns i olika storlekar.
Nästa serie upp är Deep Blue som finns i två olika modeller, 40 respektive 80 hk, och som dessutom går att placera som dubbelmontage. Lasse Johansson berättar att intresset nu växer även för de större motorerna, men att marknaden här inte är riktigt mogen.
– Jag tror att det kommer bli vanligare att montera en elmotor på akterspegeln inom en snar framtid. Det ligger mycket spännande ny teknik i pipeline nu både i Sverige och övriga Europa. Bland annat har vi ett projekt på gång med italienska ribben Capelli som har ett lättdrivet skrov och är väl lämpad för en elmotor.
Ribben fick sitt stora genomslag i Medelhavet för mer än ett decennium sedan. I Sverige har vi länge sett en rib som ett i huvudsak kommersiellt fordon för den som gillar fart och att se cool ut. Den bilden är på väg att ändras. Capellis Tempest 700 är ett typiskt exempel på en båt som förenar goda och stabila sjöegenskaper med gott om plats för umgänge, sol och bad. Capelli står även bakom det helt nya konceptet Tempest BR65, som är en hybrid där bowridens smarta sociala användningsområden förenas med ribbens sportighet och stabilitet.
– Idag märker vi att samma familj som tidigare enbart tittade på mittpulpetsbåtar lika ofta väljer att köpa en rib. Allt fler vill ha en lättdriven, social och lättkörd båt som dessutom ser sportig ut, säger Lasse Johansson som spår en ljus framtid för både ribbar och elmotorer.
Adress: Hammarbacken 8, 191 49 Sollentuna, Sweden
Telefon: +46 8 92 30 00