Askeladden och Suzuki satsar på effektiv framdrift

Suzuki skippar att ge sig in fajten om flest antal hk och satsar istället på effektivitet i vettig fart. Något som också passar Askeladdens filosofi. Digitala båtmässan intervjuar företagen om tekniken bakom filosofin.  

Suzukis senaste nyhet handlar om dubbla motroterade propellrar som ger förbättrat grepp, svårslagen kursstabilitet och sänkt bränsleförbrukning. Något som passar Askeladdens skrov perfekt och med KGK Motor som Askeladdens nya generalagent i Sverige är detta laddat för en stark framtidsallians.

Att KGK Motor tar över den svenska distributionen av Askeladden är egentligen en naturlig följd av flera års nära samarbete med Suzuki i Norge och Sverige, där man tillsammans tagit fram skräddarsydda paketlösningar. Bolagen har samverkat på den svenska marknaden sedan 2012 och KGK Motor har sedan tidigare Suzuki som sin samarbetspartner på den norska marknaden.

I fokus för Askeladdens utvecklingsarbete står, precis som hos majoriteten av dagens båttillverkare, innovation och design. Men Askeladden har valt att gå ett steg längre – och härmed lyckats placera sig flera hästlängder före många av konkurrenterna. Redan innan miljödebatten rasade som allra starkast började den norska båttillverkaren utveckla sina skrov för att klara sig med något mindre motorer. Eller i klartext, målet är att fartkapacitet och prestanda ska vara i stort sett på samma nivå som om båtarna istället hade utrustats med större och starkare motorer. Det har varit möjligt tack vare välgenomtänkt skovdesign, noggranna materialval, samt att båtarna redan från början anpassats och utvecklats för att utrustas med Suzukimotorer.

Hos KGK Motor kommer Askeladdens båtprogram representeras av en C-och en P-serie. Där C-serien är bowriders och daycruisers, medan P-serien står för Pilothouse och kabinbåtar.

I C-serien är det framförallt DC-modellerna som är populärast med en rad nya modeller med modern design och funktionell inredning.

– Något förenklat skulle man kunna säga att det är fyra modeller som präglar dagens Askeladden sett genom våra svenska ögon. Det är C-61 Bowrider med en väldigt poppis design som lockar de kunder som är nya in i båtlivet, storasystern C-65 DC som är något mer traditionell och väldigt funktionell, C-83 DC med gott om kojplatser som passar familjen som gärna stannar ute någon natt, samt P76 med ett innovativt flerfunktionellt koncept optimalt för utflykter, fiske, vattensport och enklare övernattningar, säger KGK Motors Lasse Johansson, sälj- och produktchef för Suzuki Marin.

Suzuki är fortfarande det stora benet i KGK Motors verksamhet och Lasse Johansson kallar det nu utökade samarbetet med Askeladden för en ”match made in heaven”.

– Askeladdens ledord känns igen även i vårt arbete med Suzuki. Det handlar om innovation, prestanda och driftsäkerhet. Och just när det kommer till innovation sticker Suzuki ut och vågar gå sin egen väg, precis som Askeladden.

Suzukis störta motor är på 350 hästkrafter och alltså inte starkast i gamet, vilket är ett aktivt val. Suzuki ser inte att marknaden för 400-500 hk är det segment som kommer växa mest framöver. Istället har bolaget valt en annan väg och jobbat hårt för att utveckla mer bränsleeffektiva motorer i segmentet under. Suzukis första och helt nykonstruerade motor med dubbla propellrar var en 350 hk, som kom 2018. Ett år senare lanserades 325-hästaren och i år även en version på 300 hk.

– Suzukis satsning på dubbla propellrar som roterar åt varsitt håll ger en högre verkningsgrad och lägre bränsleförbrukning. Dessutom förbättras greppet i vattnet, risken för kavitation minskar och kursstabilitet framförallt i låga farter är minst sagt oslagbar, fortsätter Lasse Johansson.

– Utöver fördelarna med dubbla propellrar är motorerna också utrustade med dubbla bränsleinjektorer (vilket ger en bättre avvägd dos bränsle), effektivare luftintag på motorhuven och dubbla kylvattenintag, samt ökad slagvolym som på bidrar till ett högre vridmoment.

Under 2021 kommer även nya motorer på 115 och 140 hk att lanseras.De ska vara marknadens minsta motorer utrustade med elektroniska reglage. Hamnen.se lär återkomma till detta längre fram.

Adress: KGK Motor AB, Hammarbacken 8, 191 49 Sollentuna
Telefon: 08-92 30 00

 

 

Fler utställare

Saxdor_Seacastle

Stort intresse för Saxdors senaste modell

20190821_Support_MRN_6866_CMYK.jpg

Garmins trådlösa och högupplösta värld

Mercury_PUFFjpg

Tekniken bakom Mercurys utombordar-framgång!

Nimbus_T8_PUFF_2

Nimbus C8 – ny men ändå beprövad!

Digitala båtmässan är ett kommersiellt samarbete med Sweboats medlemmar