Tekniken bakom Mercurys utombordar-framgång!

Mercury Marine fortsätter överraska marknaden med utombordare fullproppade med nya innovationer, såsom högre bränsleeffektivitet, kompromisslös prestanda och banbrytande design. Här berättar Mercury Sverige om tekniken som står bakom framgången med de nya V6 och V8-fyrtaktarna.

Mercury Marine har under årtionden levererat legendariska innovationer, hela tiden med prestanda och visionär teknik och design i centrum.

Kanske är det inte så förvånande att Mercury Marines utombordarserie, V-6 och V-8 fyrtaktare samt V-8 AMS Verado, nyligen vann en prestigefull 2020 Red Dot Design Award* för sin unika design.

Den prisade utombordarserien är bränsleeffektiv och kännetecknas av en lika kompakt som kaxig och kraftfull design med därtill föredömligt låg vikt.

Motorerna är monterade på 66 centimeter stora fästelement, vilket gör att de passar för olika typer av akterspeglar och även gör det möjligt att montera flera motorer i bredd, så som dubbel, trippel, eller rent av fyra till sex motorer.

Smart lösning för att slippa lyfta på locket

På motorns ovansida finns en innovativ och väldigt funktionell servicelucka placerad.

– Tack vare serviceluckan slipper du lyfta av ovandelen på kåpan när det är dags att kontrollera eller fylla på motorolja. Ett annat snyggt och säkert försäljningsmässigt smart grepp är att mittpanelen kan bytas ut och anpassas till båtens färg, eller vilka kulörta preferenser man nu kan tänkas ha, säger Mercury Sveriges Per Törnell som också intervjuas i videoinslaget ovan.

Låg vikt kombinerat med rejält vridmoment ger otrolig acceleration. 

Mercurys V8 fyrtaktsmotorer på 4,6 liter är fullproppade med avancerad och teknik. De är snabbare, bränsleeffektivare och ännu mer kraftfulla än sina föregångare. De är, precis som V6:orna, utformade för minimal vikt och maximalt vridmoment. Målet har varit att leverera den bästa accelerationen, den högsta topphastigheten och den bästa bränsleeffektiviteten någonsin. Detta i kombination med en effektiv ljud- och viderationsdämpning.

Motorerna erbjuder även en möjlighet till förhöjd tomgångsladdning, som förhindrar att batterierna laddar ur vid användning av andra elektroniska enheter.

Klassledande slagvolym

De nya V8:orna har klassledande slagvolym och tillhör de lättaste motorerna i sin storleksklass. Bland annat är 300-hästaren hela fem kilo lättare än den närmaste konkurrenten. Mercury Marines V8 4,6 L finns som 250, 300 hk.

Mercurys V6-familj med fyrtaktsutombordare finns i 175, 200 och 225 hk. Motorerna bygger på en ny 3,4 liters V6:a utvecklad för att vara kraftfull, lätt, kompakt och samtidigt ha en låg bensinförbrukning.

15 procent snålare

Hela motorn är nykonstruerad, från växelhuset upp till översta delen av motorkåpan. Som standard har 3,4 liters V6 motorerna stor cylindervolym och ett rejält insugningssystem. 

Dessutom går de att få med olika gasreglage och instrumentering, digital eller analog, allt efter personliga önskemål. Med en vikt på bara 216 kilo är motorerna förhållandevis väldigt lätta. Enligt Mercury Marine är vridmomentet 20 procent högre och bränsleförbrukningen upp till 15 procent lägre än andra fyrtaktare på marknaden.

Motorerna levereras med extra allt som standard.

V8 AMS Verado har snabb acceleration och en överraskande tyst gång. Upphängningen AMS, som står Advanced Mid Section, med bullerhantering under kåpan, eliminerar i det närmaste alla vibrationer i båten. Något som kan vara önskvärt för den som prioriterar socialt umgänge på sjön i normal samtalston eller som vill smyga in till fiskeviken så smidigt som möjligt.

Motorerna kommer med extra allt, det vill säga som standardutrustning ingår: elektronisk startspärr (som försvårar stöld och minskar försäkringskostnaden), ActiveTrim som automatiskt optimerar trimvinkeln, samt VesselView Mobile som trådlöst ansluter din motor och din mobila enhet och ger detaljerad information om motorn.

Utökade färgalternativ

För den som vill sticka ut eller helt enkelt göra sin motor mer personlig finns det nu även möjligheten att välja mellan fem olika färgpaneler på V6 eller V8 utombordarna inom motorserierna Pro XS, Sea Pro, Fourstroke, eller Verado. Panelerna görs av tunn och hållbar Polykarbonat som ska harmonisera med en bred skara båtfärger. De färger som erbjuds är vit, svart, röd, samt ett eget val.

*Red Dot Design Award är ett internationellt pris som premierar nyskapande produkter inom en rad teknikområden. Till 2020 års bedömning ställde företag och designers från 60 länder upp med fler än 6 500 produkter.

Läs också om Mercury Marine Active Trim Här!

Fler utställare

Saxdor_Seacastle

Stort intresse för Saxdors senaste modell

20190821_Support_MRN_6866_CMYK.jpg

Garmins trådlösa och högupplösta värld

Askeladden_P92_Puff

Askeladden och Suzuki satsar på effektiv framdrift

Nimbus_T8_PUFF_2

Nimbus C8 – ny men ändå beprövad!

Digitala båtmässan är ett kommersiellt samarbete med Sweboats medlemmar