Grandezza – italiensk så in i Norden

Grandezza genomsyras av toppmoderna linjer med sydeuropeiska inslag och passar vårt klimat så in i Norden. Rörigt – det må vara – men inte desto mindre sant.

Eleganta linjer, sinnrika planlösningar, gedigna konstruktioner och luftiga innerutrymmen.

Det är fyra goda ting som sammanfattar finska Grandezza, oavsett modell.

För finska är de – Grandezzabåtarna – hur italienskt namnet än må klinga och hur många sydeuropeiska inslag designen än må ha.

För mer än något annat är Grandezza en båt som passar våra nordiska förhållanden föredömligt väl.

Grandezza är helt och hållet anpassad för skandinavien.

 

Ta bara en sådan sak som de stora ljusinsläppen eller hur lätt det är att röra sig ombord när vi på nordiskt manér prompt måste lägga till med fören först mot en brygga eller en klippa.

Det är i sådana stunder som man gläder sig extra åt den stora sidodörren i hytten på Grandezza 37 CA och de mycket sinnrika planlösningarna på såväl nyss nämnda modell som Grandezza 25 S, 28 OC, och 34 OC.

Totalt fyra heta modeller alltså som i tur och ordning har sina unika förtjänster:

Grandezza 25 S

Grandezza-flottans lilla sportbil på sjön som till skillnad från landbackens motsvarighet är förvånande praktisk.

Här bjuds, förutom pigga köregenskaper och ett fräckt utseende också fullgoda övernattningsmöjligheter samt befriande öppna ytor i sittbrunnen.

Förutom förar- och passagerarstolen också en stor L-soffa som lämnar en smidig passage ut till badbryggan. En L-soffa som på ett ögonblick kan göras om till en fullfjädrad solbädd med plats för minst två soldyrkare.

I motorrummet ryms det ända upp till 300 hästar, bensin eller diesel, Volvo Penta eller Mercruiser som räcker till farter på ända upp till 45 knop.

Grandezza 28 OC

Inte riktigt lika rapp som sin lillasyster men har i gengäld det som utmärker en riktig bobåt.

Bäst av allt är kanske att den är väl anpassad till vårt nyckfulla nordiska klimat och att den, tack vare sin enorma taklucka, i ett huj kan göras om från en kurig inomhusbåt till en solskensracer.

Totalt finns det sovplatser för fyra plus tvåpersoner, de sista två mer till nöds och enstaka övernattningar.

Med Volvo Pentas nya D4 (270 hk) i motorrummet nås en toppfart på cirka 35 knop och en behaglig marschfart i trakterna kring 25.

Grandezza 34 OC

Kanske den mest fulländade båten i hela Grandezza-flottan om man får tro utställaren.

Precis som 28 OC är det en ombonad ovädersbåt och en solskens-glidare i en och samma båt. Allt beroende på hur man väljer att öppna upp den med taklucka och kapell.

Utmärkande är också det fantastiska ljusinsläppet via många och stora luckor och fönster.

Att påstå att 34 OC är en racer vore att ta i då gångläget helt klart är mer åt det trygga hållet än det temperamentsfulla.

Standardmotorn, en Volvo Penta D6 (370 hk), räcker ändå till en toppfart på drygt 35 knop.

Grandezza 37 CA

Med denna 37-fotare tar vi ett jättekliv in i det verkliga finrummet och gläder oss åt en sällsynt sinnrik och luftig planlösning, stora sociala ytor och panoramaluckor både i fören och aktern.

Det är med andra ord en fullfjädrad familje- och bobåt i sin ädlaste form med en skyhög byggkvalitet i varje detalj.

En särdeles elegant soffa/solbädd på fördäcket för tankarna till betydligt större lyxjakter i medelhavet.

Med dubbla Volvo Penta D4:or finner man ett föredömligt tyst och behagligt gångläge kring 25 knop och en toppfart på i runda slängar 35 knop.

Adress: YAMAHA CENTER UMEÅ,
E-post: webmaster@automek.se
Telefon: +46 90 148 400  

 

 

Adress: GBM Marin AB, Lökholmsvägen 9, 457 73 Havstenssund, Sverige
E-post: info@gbm.se
Telefon: +46525 199 60

 

 

Fler utställare

Saxdor_Seacastle

Stort intresse för Saxdors senaste modell

20190821_Support_MRN_6866_CMYK.jpg

Garmins trådlösa och högupplösta värld

Mercury_PUFFjpg

Tekniken bakom Mercurys utombordar-framgång!

Askeladden_P92_Puff

Askeladden och Suzuki satsar på effektiv framdrift

Digitala båtmässan är ett kommersiellt samarbete med Sweboats medlemmar