Blott 29-årige Francois Gabart korsade igår mållinjen i Les Sables d’Ollone som vinnare i världens tuffaste solokappsegling non-stop runt jorden på rekordtid, med den minsta marginalen till tvåan i racets historia. Hela 8 av 20 besättningar har brutit. Läs hyllningarna och vinnares egen story.
– Jag tror att du kommer hjälpa det franska seglarförbundet att spara en hel del pengar i år då de inte behöver ha ett cocktailparty för en stor jury som ska bestämma vem som blir årets seglare. För har man erövrat 24-timmarsrekordet, seglat non-stop runt jorden under 80 dagar, blivit den första rookien att vinna Vendée Globe, ja, då finns inte så mycket att tillägga. Det är vackert. Det är beundransvärt.
Så skriver Jean Le Cam som i skrivande stund ligger på femte plats.
Francois Gabart är utan tvekan en av de största talangerna från sin generation i yachtingvärlden. Han startade sin karriär som 7-åring då han långseglade ett år med sin familj. Han utbildade sig till ingenjör och startade sin professionella seglarkarriär på allvar. År 2008 blev han utsedd till den största talangen i franska seglarmeckat Brittany. Sedan dess har han deltagit i bland annar Transat Jaques Vabre och Barcelona World Race med Michel “the professor” Desjoyeaux.
Nu har han satt rekordet för 24-timmars ensamsegling med enskrovsbåt på 534 sjömil i Indiska Oceanen, vilket är helt osannolikt, då det är väldigt sällan en fullt bemannad VO70 lyckas komma så långt på samma tid. Han har också satt rekordet för ensamseglare runt jorden på 78 dagar, 2 timmar, 16 minuter och 40 sekunder. Han slog Michel Desjoyeaux tidigare rekord med sex dagar och 53 minuter.
Jean-Pierre Dick som tappat sin köl men håller sig fortfarande kvar i racet.
– Jag kan inte annat än beundra Francois prestation, skriver Jean-Pierre Dick. Han har inte gjort ett enda misstag och det verkar som han inte haft några problem, vilket är helt otroligt. Jag är innerligt imponerad hur snabbt, hur extremt snabbt, han har lärt sig. Jag glömmer inte Armel heller. Det krävs en väldigt bra andraplatstagare för att skapa en unik vinnnare!
Men helt problemfri har inte Francois resa varit. Han har bara låtit bli att rapportera om det.
– Det första och största dilemmat var när motorn som driver generatorn lade av, fem dagar in i racet. Jag hade fått in havsvatten i systemet och jag fick inte pumpen som kan ta ut det att fungera heller. Jag hade samma problem i Jaques Vabre-racet men då hade jag en extrapump. Men jag lyckades fixa problemet, vilket gav riktigt bra självförtroende.
Alla stöter på problem i Vendée Globe och man måste känna sin båt utan och innan för att klara att laga dem.
– Att kunna reparera saker som går sönder är en av de största utmaningarna. Inte minst när de kommer samtidigt eller direkt efter varandra. Mitt mål var att ta hand om problemet direkt, säger Francis.
Francis Gobart tog inte ut segern förrän han korsat mållinjen. Foto: Vincent Curutchet/DPPI
– När racet startade trodde jag att jag skulle kommunicera mycket med omvärlden, och inte bli som Michel Desjoyeaux. Men när jag fick problemet med motorn beslöt jag att inte kommunicera, då jag visste att det kunde ses som en svaghet av andra. Sen fortsatte jag i samma stil, även om jag inte till en början inte var extremt tävlingsinriktad. Men när det blev tajt mellan mig och Armel vaknade min tävlingsnerv med extrem intensitet och då ville jag verkligen inte ge bort minsta hint av info.
Den unge fransmannen är fortfarande överväldigad över segern. Han startade enormt starkt och har näst intill hållit ledningen hela vägen runt jorden. Dock oftast tätt jagad av Jean-Pierre Dick och Armel Le Cléac’h.
Mottagandet i franska Les Sables D´Ollone var enormt. Foto: Vincent Curutchet/DPPI
För fyra år sedan såg Francois presskonferensen när hans blivande mentor Michel Desjoyeaux just vunnit vendée Globe. Han hade börjat sin professioella seglingssatsning bara sex månader tidigare men nu tog det fart på allvar.
– Jag har överraskat mig själv. Jag blickar tillbaka på racet och undrar hur jag klarade alla problem och överkom mina tvivel, säger han.
Kontakt med familjen hölls kort
– Jag ringde min son och flickvän en gång i veckan, lite mer i slutet av racet och skickade en del e-post. Det var svårt att skriva men det värmde att läsa. Jag ringde min föräldrar två gånger på hela racet. Jag visste att de stod bakom mig och var tvungen att fokusera på racet.
Ställer han upp igen?
– Jag vet inte om jag vill segla Vendée igen. Man måste ha ett djupt begär och just nu har jag inte det. Men efter ett par nätters sömn kanske suget kommer tillbaka. Man måste verkligen vilja, annars är det farligt och inte särsklilt hälsosamt. Det kan kännas som ett straff.
Hur upplevde han Södra Oceanen?
– Jag visste hur tuff Södra Oceanen skulle bli. Däremot var jag kanske inte helt beredd på hur tufft racet skulle bli i sin helhet. När det går fort och allting bara skakar kan man bara notera alla problem som uppstår. När det lugnar sig fixar man dem och så snart man är klar kommer nästa tuffa väder. Det är ett konstant slit som aldrig slutar.
Intresset för segling i Frankrike är enormt och Francois Gabart, som själv såg målgången i senaste racet för fyra år sedan från åskådarplats, tyckte att känslan var overklig.
Foto: Vincent Curutchet/DPPI
Sista natten innan målgång var tuff med hårda vindar och stora vågor och extra svårt med många fartyg och fiskebåtar i omgivningen. Francois seglade koncervativt men var ändå orolig in i det sista för att något skulle gå sönder. Det var en lättnad att gå i mål.
– Att se publiken längs kanalen kändes helt galet. Man förstår inte hur många personer som påverkas av racet. Det är fantastiskt, för om publiken inte fanns skulle vi bara vara ett gäng galningar som deltar i ett galet meningslöst race.
Francois Gabart har mångar meriter: 2008: Fransk mästare i solosegling 2008. Best rookie i Solitaire du Figaro 2009:
2:a Transat Jacques Vabre med K.de Pavant, 3:a single handed offshore racing, franska mästerskapen. 2010: 1:a single handed offshore racing, franska mästerskapen, 2:a Solitaire du Figaro
2011: Deltog i Barcelona World Race med M. Desjoyeaux.
Data Macif Imoca 60:
Båtdesign: VPLP/Verdier
Sjösatt: Aug 2011
Längd: 18,28 m
Bredd: 5,70 m
Djup: 4,5 m
Vikt: 7 700 kg
Masthöjd: 29 m
Segelyta kryss: 340 kvm
Segelyta undanvind: 570 kvm
Mer info: www.macifcourseaularge.com