Som om inte en seger i den stentuffa SRS-klassen för andra året i rad vore nog så lyckades Jimmy Hellberg i år knipa segern med bara honom själv och kompisen Joakim Rodebäck med ombord.
Det är första gången som en båt i klassen ”double handed” också lyckas vinna SRS-klassen.
– Vi känner båten och dess hemligheter utan och innan. Vi kom fort loss i starten och hade sedan fri vind genom hela skärgården. Det gjorde att vi kunde planera alla segelbyten hela vägen utl, säger Jimmy.
Han fortsätter:
– Sedan har vi haft mycket tur med vindvriden. Nästa gång kan det bli tvärtom. Det är det som gör seglingen så speciel.
Den klassiska kappseglingen runt Gotland har sällan gått så snabbt. Vindarna har varit oerhört gynnsamma och friska vilket har gjort att båtarna blåst runt Gotland på rekordtid.
Några misstag längs banan?
– Vi missade ett vindvrid vid Hoburgen och tappade en aning – ett par minuter eller så. Och så är det en utmaning att segla double handed för att man inte alltid orkar eller förmår göra de segelbyten man vill i alla lägen. Vid ett tillfälle inne i skärgården borde vi ha haft A2:an istället för A3:an till exempel. Sedan är det svårt att veta om man ska prioritera att äta eller sova när man kommer ner i ruffen. Vi hade behövt få i oss mer mat under racet. Men annars inga misstag att tala om.
Jimmy Hellberg är en av Sveriges absolut mest aktiva amatörkappseglare. Han seglar nog faktiskt mer än många som lever på ssin segling. Han meckar säkerligen också minst lika mycket som han seglar. Varje år förbättrar han sin B&R 38 Pac-Man på några plan. I år har till exempel vattenballastsystemet uppgraderats.
– Nu är systemet eldrivet, vilket betyder att jag inte behöver starta motorn varje vattnet ska pumpas in. Det blir tystare och går fortare. Nu tar det cirka 2 min och 40 sek att fylla lovartstanken, 40 sek fortare än tidigare.
Att lära känna sin båt, förebereda den väl och prioritera rätt förbättringspunkter är ord som verkar ingå i något sorts mantra som Jimmy lever efter – året runt.
Vad är det enskilt absolut viktigaste att tänka på om man vill vara framgångsrik i ÅF Offshore Race?
Det är svårt att säga någon enskild grej. Det handlar om många bäckar små. Det gäller att ha bra kölprofil, botten, rätt trim, styra optimalt, bra taktik, bra strategi… ja det är mycket som ska fungera för att man ska komma högt i resultatlistan. (Se Jimmys bästa tips för att lyckas på kappseglingsbanan – fler länkar nedan. Reds. anm.)
I klassen ORCi lyckades Jacob Wallenberg med besättning knipa segern med en för honom ny båt – Swan 42:an Regina 2.0.
Jacob Wallenberg lät sin gamla vackra träbåt ligga kvar vid bryggan och seglade i år en modern Swan 42..– Starten i stan med alla människor var fantastisk. Vi hade jordens flyt och kom loss direkt medan våra konkurrenter delvis fastnade under land. Sedan har vi en väldigt fin resa längs Gotlands ostkust där vi fick några skift till vår fördel under kryssen vilket gav enorm utdelning. Vilken propagandasegling, säger Jacob.
Foto: Oskar Kihlborg och Linnea Hedberg.
Se alla videor från ÅF Offshore Race 2016!
Hamnen.se-bloggaren och ÅF-vinnarens Jimmy Hellbergs bästa tips:
Jimmys bästa tips för minskad skrovfriktion.
Jimmy byter klassiskt båtvax mot nytt mirakelmedel.
Jimmys bästa tips för effektiv viktbesparing.
Jimmy sågar av kölen för mer fart.
Jimmy får snabbare båt med rätt datateknik.
Se video när Jimmy Hellberg testar…