Det blåser 15 m/s och går 3 meter höga vågor när världens högst flygande kölbåt testar sina vingar på riktigt för första gången. Den flyger inte helt men är ganska nära! Lyckligtvis fångades allt i denna fantastiska video.
Den fantastiska seglingsvideofotografen Christophe Castagne, som jag hade förmånen att jobba tillsammans med i Ericsson Racing team, har här fångat några av de snyggaste och ballaste rörliga bilderna på en kölbåt som jag någonsin sett.
Kanske får jag det intrycket främst för att jag aldrig förr sett en kölbåt flyga så högt!
Det är Sébastien Josse och Charles Caudrelier i franska Team Gitana som för första gången testar gränserna ordentligt med sin nya och i mina ögon supersnygga Imoca 60 Edmond de Rothschild.
Platsen är norra Brittany, inte så långt ifrån där bygget av båten pågått de senaste elva månaderna.
Fransmännen har alltid legat i framkant när det gäller att utveckla högpresterande havskappseglingsbåtar. Inte minst sådana som ska hanteras av blott en eller två personer.
Just Imoca 60 är en av de klasser där flest nya idéer och tekniker testas.
Nu är nyheten att sätta ett foil i sidan och på vis generera mer lyft och rätande moment och i slutändan mer fart.
Team Gitanas Imoca 60 Edmond de Rothschild i detalj.
Det ser onekligen häftigt ut men som inbiten flerskrovsfantast kan jag ju inte låta bli att tycka att det vore bättre att ersätta både rätande foil och svängköl med två extra skrov. Men man får minnas att de gör detta för att vinna en viss klass.
Team Gitana ligger i framkant med att testa foils på sina havskappseglingsbåtar. För bara några veckor sen fick vi till exempel se dem segla med foils på sin redan supersnabba MOD 70-trimaran.
Team Gitana satsar på att vinna race som Vendee Globe och Jacques Vabre och det råder inga tvivel om att de har en bra chans. Den nya Imoca 60:an går som tåget. Frågan är bara om den snabbaste båten är den som vinner. Den ska ju hålla ihop också. Hur det går får vi se i Transat Vabre som startar 25 oktober.
“It was really interesting to get a chance to sail in these boisterous conditions on what was only our 3rd outing! Our current phase is all about discovering and breaking-in the boat. Even though this type of sailing is giving us some positive signs as to how the boat handles, these outings are just sprints for now so they’re much too short to draw any real conclusions from them. We’ll have to wait till the finish of the Transat Jacques Vabre for that. The very demanding 5,400-mile course (nearly quarter of a round the world circuit) offered up by this double-handed transatlantic race serves as a fantastic trial run,” .
Sebasitan Jossé, skeppare Team Gitana.
Foto: Thierry Martinez / Gitana TeamLäs mer…
Foils i sidan på skrovet i artikeln Fartrevolution för kölbåtar.
Gustav Morin seglar Imoca 60 Hugo Boss från Portsmouth till Barcelona.