Vi långtestar Hugo Boss i hårt väder

Vi långtestar Hugo Boss i hårt väder

Gustav Morin

Hugo_Boss_Eng-Barca_2-Gustav_Morin_puff Om en månad startar Vendeé Globe som går non-stop jorden runt och startar från franska Les Sables d’Olonne. Gustav Morin har seglat med Hugo Boss från England till Barcelona och berättar här om känslan att segla en Open 60 ensam i hårt väder.

Det är en extrem utmaning att kappsegla runt jorden på en 70-fots båt med elva man i besättningen – att göra ett Volvo Ocean Race. Jag vet. Jag har varit med och pressat en VO70 till max. Jag har känt påfrestningen av enorma vågor som slår över hela båten, sett slitet av att reva segel i 60 knops vind och vara till havs 44 dygn i sträck.

Tänk då att göra samma sak på en nästan lika kraftfull och spartansk båt ensam. Non-stop runt jorden. Tre månader i sträck.

Det är galet. Det är Vendeé Globe.

Hugo_Boss_Gustav_Morin
I hårt väder dyker båten ofta och täcks helt av vatten. För att kunna arbeta på fördäck måste man sakta ner rejält för att inte spolas överbord.
Foto: Gustav Morin.

Nyfiken på hur de här båtarna beter sig och hur det är möjligt att segla dem shorthanded hängde jag med Alex Thomson när han föreberedde sig inför Barcelona World Race 2010 . Sträckan var Portsmouth till Barcelona och vi fick uppleva alla tänkbara förhållanden.

Hugo_Boss_Alex_bow__Gustav_Morin
Det är en mäktigt känsla att stå på fördäck när båten dånar över havet för autopilot.

Foto: Gustav Morin.

Populär segling
Ensamsegling har blivit mer populärt sista åren, även i Sverige. I år var nog bästa året någonsin för oss svenskar med bland annat lyckade racet Harken Solo Challenge . Det som drar är att man inte behöver ragga en besättning, att det går att ställa upp med vanliga familjebåtar och att äventyret blir större när besättningen krymper. Det är minst sagt utmanande att göra segelbyten, styra, trimma och navigera och samtidigt finna tid till att äta och sova. Nyckeln till framgång är, förutom att navigera smart, att hitta rätt balans mellan att pusha och ta hand om sig själv och båten. Trötthet är största fienden.

Hugo Boss Alex Helm  Gustav Morin
Den förra versionen av Hugo Boss Imoca 60 var extremt kraftfull. Nu har Alex bytt till en lättare och smalare båt som ska vara lättare att hantera.
Foto: Gustav Morin.

Ombord på Hugo Boss
Alex Thomson är känd för att pusha sina båtar hårt. Ibland för hårt. När han seglade Velux 5 Oceans år 2006, en ensamkappsegling runt jorden, tappade han kölen och var tvungen att överge sin båt. Men i Barcelona World Race, 2007-2008, slog han rekord för enskrovsbåtar på 60 fot med 501 sjömil på 24 timmar och slutade tvåa i racet.

http://www.youtube.com/watch?v=_R7L1yqcZZc Enormt känslomässig video filmad precis innan Alex Thomson måste överge sin båt mitt i Södra Oceanen under Velux 5 Oceans .

Jag står vid rodret på Biscaya i november och känner krafterna. De rådande 10 m/s känns inte alls dramatiska. Vi seglar med 120 graders faktiskt vindvinkel med en snävt skuren gennaker och gör utan problem 22 knop. Båten känns oerhört stabil och det går att pressa rejält utan att ens behöva tänka på broach. De gångerna vi dyker genom en vågdal är man tacksam över ”läppen” som byggts mellan ”hytterna” och till stor del slår undan vattenmassorna. Det är en enorm fördel mot Volvo-Ocean båtarna där det inte finns något skydd och man hela tiden måste brottas med saltvatten som antingen sprutar i ögonen eller trycker undan fotfästet.

– På rak kurs är båten väldigt snabb och enkel att segla. Båtens tyngd och bredd gör att den inte rör sig lika dramatisk som andra Imoca 60-båtar. Våra stora segel ger mycket kraft men är tunga att hantera, säger Alex.

Hugo_Boss_Alex_bow_3__Gustav_Morin
Alex Thomson missade hela Barcelona World Race som han förberedde sig inför när bilden togs. Nu är det revanschdags.
Foto: Gustav Morin.

Säkerhetsmedveten

På en Volvo Ocean-båt tvekar man nästan aldrig på att genomföra ett segelbyte om vinden skiftar. När man är ensam ombord måste planera mer och ”leva längre” med samma segel när vinden ökar eller avtar.

– Jag tar det lite lugnare i manövrarna. Det finns ju ingen som plockar upp mig om något går fel och jag ramlar i. Jag är väldigt säkerhetsmedveten, säger Alex Thomson.

Som ensamseglare måste man vara väldigt allround, kunna allt om väder och navigation och samtidigt känna varje skrymsle och system på båten. Den som tar hand om sig själv bäst är nog den som vinner. Utan sömn och mat tar man dåliga beslut, har sönder saker och orkar inte byta växel när vinden skiftar,

En stor fördel är att ha utvecklat sin båt efter komfort. Ett paradoxalt ord i sammanhanget eftersom den är ett 18 m nära på tomt kolfiberskal. Ett exempel på komfortnivån är att det varken finns pentry eller toa. Behoven utförs på hink i en kompostpåse. En toaletts vikt gör bättre nytta i bulben, går resonemanget.

Här seglar Gustav Morin Alex Thomsons förra Imoca 60 utanför Ibiza.

 

Promofilmen för årets race som är sjunde upplagan.

Läs mer om racet och teamen här.

 

Här är Alex Thomsons nya Imoca 60. Foto: Christophe Launay.

Gustav Morin

racing_havskappsegling_2012_Hugo_Boss_Vendee_Globe_Hugo_Boss_Alex_bow__Gustav_Morin

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

T 30 Groth 1

Kolfiberrodret – himmel och helvete genom magisk skärgård

Jeanneau Sun Fast 3300 1

Havskappsegling med man och kvinna blir OS-gren

Hugo Boss keeldamage 2

UPPDATERING: Hugo Boss har tappat kölen

Re-launch av Hamnen.se!

Nya Hamnen lanseras nu!