Volvo Penta storsatsar på bensinmotorer

Volvo Penta storsatsar på bensinmotorer

Redaktionen

I ett båtsverige där det sitter tunga dieselmotorer i de flesta motorrum känns Volvo Pentas nya hästspark till bensinmotor som en frisk fläkt. Speciellt i båtar av det sportigare slaget.

För drygt tre år sedan premiärvisade Volvo Penta sin nya bensinmotor V8–380. Ett djärvt grepp, kan tyckas, på våra breddgrader där dieselmotorer dominerar marknaden.

Det visade sig vara en riktig hästspark till motor. Nyheten låg bland annat i att den både var kompaktare och lättare än sina föregångare. Den mesta vikten hade man sparat genom att att inte bara avgassystemet, utan också topplocket, var tillverkat i aluminium.

Volvo Pentas nya 4,3-liters V6-motor ger bra knuff i XO 240 RS. 

Nu kommer nästa generation bensinmotorer där också hela motorblocket är i aluminium. Först ut är en ny 4,3-liters V6-motor med katalytisk avgasrening på 200 alternativt 240 hästkrafter. Den kompletteras sedan av en ny 5,3-liters V8-motor samt en V6 på 280 hk.

Samarbete med GM
De nya serien är resultat av ett samarbete med General Motors och påstås inte bara vara Volvo Pentas mest avancerade utan också renaste motorer hittills med upp till fyra gånger renare drift än utombordsmotorer med motsvarande effekt.

Övriga finesser och egenskaper som Volvo Penta gärna framhåller är att den nya motorerna har direkt bränsleinsprutning, vilket bidrar till bra vridmoment vid låga varvtal samt hög bränsleeffektivitet.

En toppfart på 37,5 knop. Gott så. Men mest imponerar ändå accellerationen i mellanregistret. 

Vidare har motorerna variabla ventiltider, vilket optimerar vridmomentet genom hela accelerationsområdet. Ett slutet kylsystem som standard ger jämnare drifttemperatur och högre livslängd.

Så långt allt gott. Men det starkaste minnet efter en kort testkörning av 4,3-liters V6-motor (240 hk) som satt i en XO 240 RS är accelerationen och det kompakta råa ljudet som är en fröjd för ett motoröra.

Känslan att ligga i trakterna kring 20 knop, stämpla och passera 35 knop efter bara sju sekunder är högst angenäm. Toppfarten ligger på 37,5 knop. På upprört vatten är också den låga tyngdpunkten ett stort plus.

Ingen självklar succé
Ovanstående lovsång till trots så är Volvo Pentas nya bensinmotorer inga given storsäljare på våra breddgrader. Dieselmotorn håller fortfarande ett starkt grepp om oss nordbor. Däremot är det mycket troligt att den kommer att vinna desto mer mark på andra sidan Atlanten.

Det må vara. Men om man är ute efter renodlad körglädje och om det gäller en sportig båt så framstår Volvo Pentas nya V6:a som det enda rätta valet.

Såväl i Norden som i USA.

Läs också om Volvo Pentas Forward Drive.

Volvo Pentas Europachef Stefan Carlsson samt VD Björn Ingemanson om framtiden.

Mätningar utförda av Volvo Penta*
Fart i knop Bränsle l/nm Bränsle l/tim Varv/min Ljud dBA
3,2 0,76 2,4 650
6,2 0,86 5,3 1 300
8,2 1,23 10,1 2 000
13,6 1,26 17,2 2 698
20,3 1,17 23,8 3 300
26,1 1,33 34,8 4 000
31,4 1,57 49,35 4 700
37,4
(Toppfart)
2,23 83,45 5 526

*Testerna utfördes med en XO 240 RS.

Redaktionen

Prylar_Tester_2015_VolvoPentaBensinV6_Ingang_VPIngang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Beneteau Oceanis 30.1

Beneteau Oceanis 30.1 – en dröm för familjen? X56

Mini 230 crossing ocean

Världens minsta yacht seglar till Bornholm

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Awake Electric surfboard puff

Awake – vi testar svenska elsurfbrädan!