För drygt tre år sedan premiärvisade Volvo Penta sin nya bensinmotor V8–380. Ett djärvt grepp, kan tyckas, på våra breddgrader där dieselmotorer dominerar marknaden.
Det visade sig vara en riktig hästspark till motor. Nyheten låg bland annat i att den både var kompaktare och lättare än sina föregångare. Den mesta vikten hade man sparat genom att att inte bara avgassystemet, utan också topplocket, var tillverkat i aluminium.
Volvo Pentas nya 4,3-liters V6-motor ger bra knuff i XO 240 RS.Nu kommer nästa generation bensinmotorer där också hela motorblocket är i aluminium. Först ut är en ny 4,3-liters V6-motor med katalytisk avgasrening på 200 alternativt 240 hästkrafter. Den kompletteras sedan av en ny 5,3-liters V8-motor samt en V6 på 280 hk.
Samarbete med GM
De nya serien är resultat av ett samarbete med General Motors och påstås inte bara vara Volvo Pentas mest avancerade utan också renaste motorer hittills med upp till fyra gånger renare drift än utombordsmotorer med motsvarande effekt.
Övriga finesser och egenskaper som Volvo Penta gärna framhåller är att den nya motorerna har direkt bränsleinsprutning, vilket bidrar till bra vridmoment vid låga varvtal samt hög bränsleeffektivitet.
En toppfart på 37,5 knop. Gott så. Men mest imponerar ändå accellerationen i mellanregistret.Vidare har motorerna variabla ventiltider, vilket optimerar vridmomentet genom hela accelerationsområdet. Ett slutet kylsystem som standard ger jämnare drifttemperatur och högre livslängd.
Så långt allt gott. Men det starkaste minnet efter en kort testkörning av 4,3-liters V6-motor (240 hk) som satt i en XO 240 RS är accelerationen och det kompakta råa ljudet som är en fröjd för ett motoröra.
Känslan att ligga i trakterna kring 20 knop, stämpla och passera 35 knop efter bara sju sekunder är högst angenäm. Toppfarten ligger på 37,5 knop. På upprört vatten är också den låga tyngdpunkten ett stort plus.
Ingen självklar succé
Ovanstående lovsång till trots så är Volvo Pentas nya bensinmotorer inga given storsäljare på våra breddgrader. Dieselmotorn håller fortfarande ett starkt grepp om oss nordbor. Däremot är det mycket troligt att den kommer att vinna desto mer mark på andra sidan Atlanten.
Det må vara. Men om man är ute efter renodlad körglädje och om det gäller en sportig båt så framstår Volvo Pentas nya V6:a som det enda rätta valet.
Såväl i Norden som i USA.
Läs också om Volvo Pentas Forward Drive.
Volvo Pentas Europachef Stefan Carlsson samt VD Björn Ingemanson om framtiden.
Mätningar utförda av Volvo Penta* |
Fart i knop | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim | Varv/min | Ljud dBA |
3,2 | 0,76 | 2,4 | 650 | |
6,2 | 0,86 | 5,3 | 1 300 | |
8,2 | 1,23 | 10,1 | 2 000 | |
13,6 | 1,26 | 17,2 | 2 698 | |
20,3 | 1,17 | 23,8 | 3 300 | |
26,1 | 1,33 | 34,8 | 4 000 | |
31,4 | 1,57 | 49,35 | 4 700 | |
37,4 (Toppfart) |
2,23 | 83,45 | 5 526 |
*Testerna utfördes med en XO 240 RS.