Diva Yachts har sedan starten 1982 satsat på snabba och lättseglade båtar. De har skilt sig från mängden med egensinniga lösningar och nu, efter 500 sålda båtar, uppgraderar de sin ståtliga 38-fotare och sin smidiga 35-fotare. Redaktör Morin har seglat den tidigare 35an i styv kuling och är hoppfull inför uppföljaren.
Kanholmsfjärden liknade en skenande vårflod med skummande valsar, vågtopparna blåste av och yttan knottrades hårt. Alla normalt funtade båtmänniskor höll sig på land den här ruggiga höstdagen för ett par år sedan. Men jag hade chansen att för en gångs skull få sätta en båt på ordentligt prov och tänkte inte missa chansen.
Vindmätaren visade 17 m/s i vindbyarna samtidigt som jag och Diva-konstruktörens son och säljare Marcus Lindqvist satte segel på den då nya och heta Diva 35.
Versionerna som lanseras nu, Diva 35.2 och Diva 38.2, är vidareutvecklade modeller som har mycket gemensamt med sina tidigare systrar. De största förändringarna handlar om att göra båtarna enklare att segla med få händer genom att samla alla funktioner och göra dem enkelt åtkomliga för rorsman. Något som fungerade fint redan på förra modellerna. Skrovdesignen har inte ändrats och seglingsegenskaper borde vara desamma. Därför tänkte jag berätta om intrycken jag fick den där blåsiga dagen för ett par år sedan:
Vid första ögonkastet tyckte jag att den skiljde sig från mängden med sina retromoderna linjer och detaljer, rak stäv och ganska låga fribord förenat med runda kromade ventiler och en sittbrunn optimerad för enkel shorthandedsegling. Även invändigt attraherade den med sin annorlunda inredning som var helt uppbyggd med runda linjer. “Äntligen”, tänkte jag, äntligen en båt som är optimerad för att fungera under segling och inte bara i hamn. Dessutom såg den riktigt trevlig ut med mycket trä och rejäla doningar, inte som en kantigt designad ”vitt och fräscht”- stel våning från Frankfurt som många båtar börjat likna på senare år. Med mjuka linjer slipper man att slå sig mot hårda kanter och pentryt går att stå och fungera i, oavsett hur båten kränger.
Anledningen till att inte fler bygger så tror jag är för att det är svårare och dyrare.
Med revad stor och den självslående focken skotad satsade vi igenom vågorna och kunde hålla jämn kurs utan att broacha och tappa fästet på rodret – oavsett bog. Styrningen var känslig och trots att höstkrafterna pucklade på oss rejält hade jag full kontroll. Jag gillade båten skarpt.
Det råder inga tvivel om att Diva-båtarna är snabba. År 2009 vann en gammal Diva 39 Gotland Runt och år 2011 vann en Diva 35 sin klass i Tjörn Runt med ett SRS-tal på 1,32. Förra året seglade och filmade vi samma båt, men då i lättvind. Den är lättdriven men borde definitivt utrustas med en Code Zero som ger riktigt bra driv, trots lätt vind.
http://www.youtube.com/watch?v=-s0ELz9Ltqw
Så här berättar Diva om ändringarna på de nya modellerna:
” Nya 38-fotaren får ett högre skrov som ger en helt ny volym inombords med förbättrade funktioner. Exteriört märks också en ny relingslistskonstruktion som ger ett smäckrare intryck trots lite större bredd. I aktern planeras en fällbar badplattform. Diva 38.2 går att välja i två olika versioner Classic eller Elegance. Olika design på ruff ventiler och relingslister ger båten helt olika karaktärer. Elegance versionen följs upp invändigt med stramare form på snickerier.
Förpiken har ny planlösning med större koj och möjlighet för två att ligga med kudden mot ”sänggaveln”. En skjutdörr mellan salong och förpik, ett arv efter gamla Diva 39 som kom 1982, ger betydligt bättre tillgänglighet och smidighet vid användandet av förpiken.
Salongen har kvar de uppskattade och praktiska mjuka formerna. Soffan får en ny utformning och blir större. Bordet får en fällklaff mot två fåtöljer alternativt en liten soffa på babordssidan. Det gör att 6 personer bekvämt kan samsas runt bordet. Också sittkomforten förbättras tack vare måttjusteringar. Navigationsplatsen får en Diva 35 – lösning som tar mindre plats och ger möjlighet till en mer funktionell planlösning.
I pentryt finns mer stuvmöjligheten med större skåp. Arbetsmiljön förbättras markant, ingen kan längre skylla på att man inte står rak i pentryt. Exklusiva bänkskivor i corean material. Bättre arbetsytor tack vare skiva på spisen och lock över diskhoarna.
WC blir klart rymligare, mer höjd och med separat dusch.
Den unika Kaptenshytten från 38:an med generös dubbelkoj finns kvar men blir ännu komfortablare tack vare bättre höjder och mer volym. Här sover du som hemma, med kudden mot väggen, har full sitthöjd vid huvudändan, får fönster akterut och skylight som nödutgång.
Vår 35 fotare är båten som sätter de allra hetaste kappseglingsbåtarna på plats på banan och är samtidigt optimerad för enkel och bekväm familjesegling.
Den nya designen på däck framhäver tydligt båtens fartpotential med moderna men rena linjer.
nvändigt har förpiken fått en förändrad planlösning vilket ger större yta för kojerna.
salongen har en justering av bordets placering gjort passagen till förpiken smidigare. Ett nytt bord möjliggör att det kan tas bort med masten på. Pentryt har nya exklusiva bänkskivor och mer stuv.
Extrahytten bakom wc har fått ett vinklat skott mot kaptenshytten som gör att två personer kan sova i bottenkojen. Överkojen är av sjökojstyp och går att fästa i ett inre läge som gör den till ett effektivt stuvfack. Passagen in till hytten ha förbättrats markant.
aptenshytten har en inbjudande dubbelkoj, många skåp och garderober och inte minst en bekväm läsfåtölj att dra sig undan till med en god bok.
ya Diva 35.2 är en förfinad cruiser som bjuder sina ägare komfort, hanterbarhet och seglingsegenskaper utöver det vanliga.
Gäst eller barnhytten får komfortablare ovanpåkojer, större stuv och mer volym”
Diva skiljer sig från mängden med runda linjer som bland annat gör att man kan stå och arbeta i köket under hård segling, utan att behöva hålla i sig med händerna.
En stor synlig skillnad med nya 35.2 är att de klassiska rundra ventilerna bytts ut mot en mer modern långsmal ruta.
Diva 38.2 har också fått en modernare look. Den är bredare och högre, vilket ger större inre mått. Konstruktören har försökt behålla de slanka linjerna med en smäckrare relingslis.
Diva håller sig till stängd akterspegel men det går att få en badbrygga monterad.
Mer info: www.bavariasverige.se/diva