Nu har de 180 000 Laserjollar som byggts sedan starten 1971 chansen att få ett andra liv och ett rejält lyft. Hamnen.se har testat den gamla klassikern med det nya tillbehöret – foil.
När Lasern premiärvisades för första gången på New York Boat Show 1971 så var det början på någonting stort inom seglingssporten. Nu räknar man med att det har byggts en bra bit över 180 000 exemplar av denna klassiker.
Men även om Lasern fortfarande är en OS-klass med många aktiva seglare så har en stor andel laserjollar också fallit i glömska på båtklubbar, i lador och på andra uppläggningsplatser.
Dags att damma av jollen
Nu finns dock chansen att många dammar av sin gamla Laser. Detta sedan ett företag i Australien har tagit fram ett lättmonterat set med bärplan som bokstavligt talat ger laserseglingen en ny dimension. Svensk återförsäljaren är Sjöboden Jollesport.
Att få en Laser att lyfta ur vattnet kostar ungefär 28 000 kronor för foilsen och därtill några timmars övning.
Men sedan är det inte värre än att en någorlunda van jolleseglare klarar av det.
Hamnen.se har testat. Se videon!
Laser | |
Längd ö a: | 4,23 m |
Längd v l: | 3,81 m |
Bredd: | 1,42 m |
Vikt: | 59 kg |
Segelyta Standard/Radial: | 7,06kvm/5,76 kvm |
Antal personer: | 1 |
Mer info: | www.jollesport.se |