Med linjer som minner om en klassisk pansarkryssare sticker nya stora XO 360 ut från mängden. Men klarar den att stå upp mot sina lyxiga konkurrenter? Vi testar på upprörda engelska vatten.
XO levererar lyxiga och stiliga aluminiumbåtar. De har, som vi formulerat förr, tagit aluminum in i båtvärldens finrum och är en av få alubåtstillverkare som satsar på finess och flärd.
Ännu tydligare blev denna tes när XO kontrakterade designern Jarkko Jämsén som driver designbyrå i Milano och som fick en stark start hos XO med modellen 270. Än bättre blev det med nya XO 250 som var ett riktigt lyft designmässigt.
Jarkko och hans gäng står också bakom tuffa Axopar, Paragon, Marino APB och ett gäng lyxjaktskoncept.
Skulle han då klara att ta XO-designspråket till en mycket större storlek än tidigare och lyfta in detta bland konkurrenter som Targa och Delta?
För att bedöma det måste ni se videon ovan. Det vi kan berätta redan nu är att XO håller sitt spår när det gäller tänket kring skrovdesign. De satsar på lång vattenlinje och – jag finner inget bättre sätt att uttrycka det – tung gång.
Målet är att ge trygg och lugn färd även på öppna vatten. För att få ner ljudnivån ordentligt har man också skippat steglister, eller sprutlister som man också kan kalla dem.
Detta tillsammans med hög vikt gör att XO 360 inte direkt är en snål båt. Notera dock att siffrorna nedan tagits fram med prototypen som sägs vara ett gäng hundra kilo tungre än vad båtarna i produktion kommer att bli, samt att man av någon anledning valt att ta fram bränslesiffror med hela sex man ombord, vad nu det gör för skillnad med två dieslar på totalt 740 hk.
XO vill satsa på att sälja båten med mindre motorer än testobjektet var rustat med. Den brittiske återförsäljaren Wessex Marine hade trilskats sig till att få första exemplaret bestyckat med värstingmontage. Motiveringen är att han ofta slåss mot stor och upprörd sjö och gillar att ha rejält med tyngd i aktern och mycket kraft. Därtill hävdar han att hans kunder alltid vill ha det största som erbjuds. Även om det inte är “the sensible choice.”
XO tycker att Volvo Pentas D4-motorer räcker gott. Förmodligen stämmer det in på de flesta kunder. Åtminstone de som mest färdas i skärgårdsmiljö.
Efter vår testkörning på vattnen utanför Poole så är vi benägna att följa brittens spår… Se videon så förstår ni varför!
Se också stort bildspel från testkörningen av XO 360 i England!
Mätningar – utförda av Volvo Penta* |
Fart i knop | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim | Varv/min |
9,8 | 2,8 | 27,4 | 1 500 |
17,5 | 2,7 | 47,0 | 2 000 |
22,8 | 2,3 | 52,4 | 2 200 |
26,5 | 2,3 | 61,2 | 2 400 |
29,8 | 2,5 | 74,8 | 2 600 |
32,5 | 2,7 | 88,0 | 2 800 |
36,2 | 2,9 | 104,0 | 3 000 |
38,2 | 3,3 | 124,5 | 3 200 |
41 | 3,7 | 153,5 | 3 389 |
*Testerna utfördes med Volvo Penta D6 370 med sex personer ombord och bränsletank fylld till 20 procent.
XO 360 | |
Längd: | 11,28 m |
Bredd: | 3,29 m |
Höjd: | 3,7 m |
Vikt: | Testbåten (prototyp) inkl 2 x Volvo Penta D6 370 6 300 kg. Målvikt bara båt, 3 600 kg. |
Bränsletank: | 750 l |
Djupgående: | 1 m |
Motor: | Dubbelmontage med totalt 600 – 740 hk |
CE-kategori: | B |
Bäddar: | 4 st |
Max antal personer: | 10 st |
Mer info: | XO Boats |