En rejäl hytt och en snitsig inredning bäddar för ett bekvämt båtliv i alla väder. Men det gäller också att stå ut med körgenskaperna. Se testen!
Det är när vädret är precis så muntert som det kan vara en svensk sommar som nya Uttern C87 gör sig som bäst. För i den varma hytten spelar det ingen roll från vilket håll det regnar småspik. Eller hur mycket.
Känslan att sitta inne i en glaskupol är inte långt borta och här finns allt som man kan kräva av en fullfjädrad bobåt.
Eller vad sägs till exempel om kojplatser för sex personer, pentry, toalett och allt detta utan att det för den skull känns övermöblerat eller trångt.
Slut på lovsången
Men med detta sagt så övergår lovsången i moll. För det som Uttern C87 har när det gäller hög boendekomfort saknar den när det gäller körkomfort.
För det slamrar och slår och om man vill trycka på med gasreglaget så att man närmar sig toppfarten 38 knop. Då känns båten allt annat än självklar.
Men så är också båten i testen märkligt nog rustad med mycket mer motor än vad som vanligt – och vettigt!
Oftast säljs båten med en singelmotor på 300 eller 350 hk. Det lär dämpa ljudnivåerna och inte inbjuda till fart. Men kanske vore det ännu vettigare att välja inombordare och få en fin badbrygga på köpet?
Testbåten med 2×200 hk och mycket utrustning kostar 1 283 140 kr. Med singel 300 hk Mercury Verado landar priset på 1 113 110 kr.
Se testen!
Se också:
Test: Uttern C77 – ny bobåt i kompakt format.
Test: Uttern D57 – tuffare än namnet antyder.
Test: Uttern D70 och T70 – med maxade mått!
Uttern C87 | |
Längd ö a: | 8,91 m |
Bredd: | 2,98 m |
Djupgående: | 0,63 m |
Motor i test: | 2 x Mercury 200 hk |
Toppfart: | 36-38 knop |
Vikt (utan motor): | 2 713 kg |
Max motor: | 400 hk |
Bränsle: | 400 liter |
Fäskvatten: | 100 liter |
Antal personer: | 10 |
Kojplatser: | 6 |
Mer info: | www.uttern.com |