Hur mycket pengar som bilbranschen lägger på att utveckla körkomforten per år vet ingen. Bara att det är enorma summor.
Men i båtbranchen är satsningen på förarplatsens utformning minst sagt blygsam.
Men så kom Silver med sin Condor 730 och banade väg för en allmän uppryckning och ett ökat intresse för ergonomi inom båtbranschen.
Äntligen!
Buster Magnum å sin sida, hade verkligen sugit ut allt av sitt framgångsrecept med Buster Magnum när denna trotjänare fick en uppdaterad ersättare.
I en rak jämförelse är nyheten både längre, bredare och tyngre än sin föregångare. Med detta sagt skulle man kunna tro att den också är långsammare.
Men icke. Tvärt om visar den sig vara överraskande pigg och ger man full gas så kommer man upp i 47 knop (med 225 hk där bak).
Ett stort kliv framåt!
Och så har vi XO 250 Open som tog ett stort kliv upp på premiumstegen genom att gjuta inredningen i ett stycke, limma den välvda vindrutan och skapa den mest inbjudande inredningen vi sett i en alu-båt.
Se när vi testar dessa banbrytande båtar!
XO 250 Open.
Buster Magnum.
Silver Condor 730.
Se också:
Test – tre säkra kort!
Test – tre tåliga lättviktare.
Test – triss i bror duktig!
Test – tre grensegrare i Finnkampen!
Test – tre plåtbåtar redo för strid!
Test – Triss i körglädje!
Test – Tre tydliga trendsättare!