Vill fritidsbåtsägare bara vara på sjön när det är sol? Kanske, men verkligheten ställer ofta till det och därför kan en hyttbåt med fina utrymmen både ute och inne vara bästa alternativet. Gustav Morin drar till Norge för att se om så är fallet.
Det har skett en ändring i hyttbåtsklassen. Även lite större båtar börjar nu förses med utombordare istället för inombordardieslar och man behöver inte längre hosta upp uppåt två miljoner för en Targa, Minor och Nord Star för att få en vettig båt med hytt. Inköpspriset med en utombordare blir lägre och servicekostnaderna likaså. Utrymmena ombord blir större och har man hängt på ett par riktigt kraftiga utombordare blir båten också ofta rappare och får högre toppfart.
Till och med Targa och Nord Star har nu börjat montera utombordare på modeller upp till 27 fot. Den franska återförsäljaren av Targa var lyrisk efter första testerna, men med dubbla 300-hästare som testbåten bestyckats med, blev båten lika dyr som med en kraftig diesel.
Förbrukning
På minussidan för utombordare hamnar högre förbrukning och lägre vridmoment, vilket betyder att de behöver högre varvtal, samt att tyngdpunkten hamnar högre upp vilket kan ge sämre stabilitet i hög sjö. Vad gäller förbrukningen sägs det dock vara ytterst få som lyckas väga upp dieselns merkostnader med den lägre kostnaden per sjömil. Många kör ju bara ett tiotal timmar per säsong.
Utöver det vanliga
Men detta handlar ju egentligen om Finnmasters senaste modell som är helt ny och sägs vara något utöver det vanliga. Se filmen för att få veta om så är fallet.
Läs mer och se bildspel och alla data om Finnmaster 8.0 Pilot i en tidigare artikel.