Tidigare Jaguar- och Lotusdesignern Ted Mannerfelt ger sig in i båtvärlden och visar var skåpet ska stå med tuffa Ruptech 32. Han tillför ett nytt sätt att tänka kring båtdesign och skapar en högteknologisk stealthplan- och stridsbåtsliknande machobåt.
Ruptech 32 går sportbåtslikt i vattnet – lätt och snabbt och den lägger sig skarpt och greppar fint i girarna.
Testbåten är en prototyp som bär på 700 kg mer vikt än produktionsbåtarna. Det borde gjort att gången blivit något behagligare genom vågorna på testbåten. Men accelerationen var ändå bra och toppfarten 44 knop. Med 700 kg mindre kan nog båten nosa kring 50 knops-strecket.
Det är meningen att man ska gå igenom båten och inte balansera på de smala skarndäcken.
Planingströskeln är minimal. Känslan är snarare att hela båten lyfts ur vattnet. En del av förklaringen till båtens fina gång är Mannerfeldts kännetecken – de luftsmorda stegen i skrovet.
Den grova pontonen längs sidorna ger båten egenskaper som en RIB. Den tål att stäva mot en brygga vid på- och avstigning och den minskar risken för repor när man bordar andra båtar.
Kompromissen med den slanka designen är låg takhöjd och få grabbräcken. Ytterligare ett minus är sikten – både ute och inifrån.
Nu väntar vi också på en öppen modell av Ruptechen såklart med tilläggsnamnet “Open”.
Data Ruptech 32:
Längd öa: 10,10 m
Bredd: 2,60 m
Bredd inkl.fender 2,90 m
Torrvikt: 3 000 kg
Bränsle: 450 Liter
Färskvatten: 80 Liter
Motor: Volvo Penta D6 370/DPR
Pris: från 2,3 milj