Aluminiumbåtar sägs tåla allt. Är detta ett rykte som bör kastas överbord? Eller är det sanning?
Vi drar igång V8:an på Busters snabbaste modell någonsin och tar oss an över tio cm tjock is.
Vardagen som båttestare är inte bara solsken och glittrande hav. Ibland är det is, snöfall och svårmodig finsk köld man tampas mot.
När vi når Åbo och Busters testanläggning har termometern visat neråt 15 minusgrader i ett par dagar. Vi har dividerat om det kommer fungera att genomföra vår planerade testkörning av Busters hetaste modeller och kommit fram till att havet ska hålla sig öppet en stund till.
Men hur är det med sjösättningsramperna egentligen?
Isen har frusit sig tjock i hela hamnområdet. Det känns hopplöst. Har vi utstått ett gäng berusade balter, illaluktande heltäckningsmattor och en klaustrofobisk hytt under undre bildäck för att sedan kliva upp i en snögloppande svinotta och mötas av detta bedrövliga bakslag?
Vi återfår en uns av hopp när Busters representant Anders Kurtén dyker upp med en någorlunda välbådande min. Modet minskar dock när han förkunnar att den totalt islagda viken vi ser framför oss är den bäst lämpade platsen för sjösättning i hela regionen.
Ridå.
Jag vågar påsåt att vi Hamnenarbetare hittills aldrig har backat för en utmaning och att vi ofta gasar när alla andra bromsar. Men här måste jag erkänna att uppdraget kändes en smula motigt. Närapå både dumdristigt och omöjligt för att vara helt ärlig.
Men Kurtén och hans Bustermannar stod på sig och vi hängde på med hängande hakor.
Hur det gick? Se videon ovan.
Fotnot: Här kan ni se vårt korta provkörning av Buster Magnum M5 under premiären i somras. Eller vår mer omfattande test av Buster Magnum M5.