Motorkatamaraner blir mer populära för varje år i USA . Predikarna lovar stabilare och mjukare gång, ingen krängning och lägre bränsleförbrukning.
Men vi får en dramatisk provtur i Miami!
Uttrycket G-sväng brukade jag använda som barn. Det handlar kort och gott om att köra allt vad båten tål, ta spjärn och sedan ge max rattutslag.
Inget en vettig person gör.
I en katamaran blir utslaget ofta ganska annorlunda än i en enskrovare. En F1-båt kan till exempel göra detta utan att välta i farter över 100 knop. Istället utsätts föraren för upp till 6 G i sidkraft. Ni kan själva se en video när jag fick uppleva det (Gustav Morin kör F1-båt).
I den stora och tunga World Caten, som mina kollegor får en åktur med i videon ovan, så kan man provocera hur som helst utan att det blir särskilt dramatiskt. Men den är knappast byggd för buskörning. Snarare för att gå stabilt och mjukt i alla väder. World Cat hävar att när många enskrovsägare stannar i land är det fortfarande lugnt att ge sig ut med sin World Cat. Här visar de en video som ska ge en känsla av skillnaden.
Kanske är dock den största skillnaden i låga farter eller när båten ligger stilla. Tack vare att den största flytkraften ligger längst ut i skrovsidorna så blir krängningen minimal, även om hela fiskegänget ska hjälpas åt att dra upp fångsten längs ena fribordet.
På tal om låg fart så är det också trevligt att ha en motor i vardera hörn – för att kunna motrotera och få båten att vända kring sin egen axel.
Läs mer på worldcat.com.
Se också:
Midnight Express med 5 x Mercury 400R.
Hydra Sports 5300 med 4 x 627 hk.
Hydra Sports 42 – fiskebåt med 1 671 hk.
Cigarette 41 GTR med 4 x Mercury 400R.
Vi testar Flipper 670 DC med Mercury 400R.