Hamnen.se testar Silvers hetaste nyhet som både daycruiser och bowrider. Finurliga lösningar och en speciell skrovdesign får den att stå ut från mängden.
Bakom kulisserna hos Finska Silver jobbar ett gäng modiga människor. Ett gäng som inte drar sig för att testa nytt och ta ut svängarna.
Ta Silver Condor 730 som exempel. För ungefär 15 år sedan lanserades denna rejäla pjäs med lösningar som båtbranschen inte sett förut. Den var egensinnig på flera sätt men det som satte djupast spår när jag testade den var hur de försökt skapa en mer ergonomisk förarplats, ungefär som i en bil.
Nu när aluminiumbåtsmärket Silver satsar på glasfiber (samtidigt som alla klassiska tillverkare av glasfiberbåtar satsar på aluminium) så väljer de knappast en allmän mängdbåt. Designern har fått ta ut svängarna ordentligt och som om inte det vore ett stort nog orosmoment för märkets ekonomiavdelning, så väljer man därtill att gå i bräschen och satsa på svenska skrovtekniken Petestep.
Redan där tycker jag att Silver förtjänar en liten eloge. Även om modellen skulle gå åt pipan försäljningsmässigt så har de fastnat i mitt hjärta för att de vågade satsa på något som andra ratade.
Se också:
Hamnen.ses reportrar klämmer på nya Silver Tiger – och tycker olika.
Vi har klämt på både bowridern och daycruisern på båtmässan i Helsingfors, och som så många gånger förr har reportrarna Claes och Gustav lite olika syn på saker och ting. I videon ovan får Claes känna på båtarna i praktiken och snappar upp en hel del som inte båten inte blottade på det lugna mässgolvet.
Silver Tiger BrZ och DcZ | |
Längd: | 6,06 m |
Bredd: | 2,436 m |
Vikt: | 1 150 kg |
Rek motor: | 115-150 hk |
Antal personer: | 8 st |
Toppfart: | 40 knop |
Bottenvinkel (i aktern) : | 19 grader |
Pris: | Från 359 900 kr (utan motor). |
Mer info: | www.silverboats.fi |