Seacat har temperamentet, balansen, trimkänsligheten – ja allt som skapar en första klasssens körmaskin. Det ska bara till en förare som kan utnyttja potentialen.
Man kan förstås strunta i allt vad aktiv körning heter och finna att Seacat 650 går alldeles utmärkt ändå.
Den skjuter iväg snabbt och säkert över fjärdarna och skulle aldrig svika föraren med några oförutsägbara obehagligheter.
Men det vore synd. För utöver dessa grundläggande goda egenskaper har Seacat 650 en växel till. En växel som bara kan lockas fram genom aktiv körning.
Det handlar om att offra lite tid på fintrimning. Att prova olika inställningar i olika förhållanden. Notera, lära och prova igen.
Snart nog ska du finna att Seacat 650 blir ännu lite snålare, vassare och roligare att köra för den som kör aktivt.
Seacat 650 är en milslukare och det går att stå på i rejäl sjö.
Gustav Morin. testförare.
Med rätt trim kommer man undan med en förbrukning på under en liter per sjömil i 40 knop, 0,85 liter för att vara exakt. I 47 knop drar testbåten 1,1 liter och med gasen i botten (52 knop) landar förbrukningen på 1,3 per sjömil.
Se också:
Test av Seacat 850
Test av Rupert R8
Test av Rupert R6
Test av Dahl 24
Test av Capelli 700
Test av Capelli Tempest BR65
Att satsa på en båt utan krusiduller som byggts för att köras och transportera, en båt utan krusiduller och med vikten på rätt ställe, gör alltså också att man sparar på såväl klimatförnedring som på bränslepumpspengar och att man kan hålla farten uppe när andra slår av.
Se testen av båten som kräver en del men ger desto mer!
Seacat 650 | |
Längd: | 6,50 m |
Bredd: | 2,36 m |
Vikt: | 1 050 kg (inkl 150 hk) |
Motor: | 115-200 hk |
Toppfart: | 52 knop (testbåten) |
Skrovvinnkel: | 21 grader (akter) |
Tubmaterial: | Hypalon |
Antal pers: | 12 st |
Bränsletank: | 95-135 l |
Pris: | Pris från 439 000 kr inkl 115 hk. |
Mer info: | www.seacatmarine.se |