Hamnen.ses reporter Gustav Morin tar pulsen på en båt som är snabbare, roligare och snålare än de flesta andra fritidsmotorbåtar. Men hur kan han påstå att den är förnuftig? Se testen!
Nitra 22P är årets nya stjärnskott som vågar gå en egen kompromisslös väg.
Den deltar inte i den hysteriska jakten efter högre bokomfort, större utrymmen och fräckare finesser.
Kan sin grej
Ej heller försöker den vara bra på allt. För då hamnar man lätt i varken-eller-fällan.
Nitra 22P har ett välsvarvat skrov, två stolar, en soffa samt en pigg Evinrude 150 HO. Men inte så mycket mer.
Befriad från krav som att till exempel erbjuda övernattningsmöjlighet, som så sällan används, så tillåts den vara bra på sitt. Fullt ut.
Snål som få
Det är också här som förnuftet kommer in. För detta gör den till en snabbare och roligare men framför allt snålare båt än de flesta andra motorbåtar.
Eller vad sägs om en förbrukning på en halv liter per sjömil i 45 knop?
Utrustad som i testen kostar båten 399 000 kronor och då ingår nödvändiga tillbehör som trimtank och fotgas.
Den som vill ha ännu mer kan hänga på 200 hk och, inte nödvändiga men frestande, tillbehör som specialpropeller och powerlift.
Värstingmodellen med Evinrudes senaste 200-hästare på 3,4 liter och inklusive hand- och fotgas så landar prislappen på 479 900 kr.
Nitra 22P | |
Längd: | 6,80 m |
Bredd: | 1,60 m |
Vikt utan motor: | 180-450 kg (efter specifikation) |
Rek. motorstyrka: | 150-200 hk |
Antal personer: | 4 |
Pris med Evinrude 115 hk G1: | 359 000 kr |
Mer info: | www.nitraboats.com eller www.emarin.se. |