I trafiken åker Dubaipolisen alltifrån Lamborghini till Bugatti Veyron. Här testar Hamnen.ses reporter om deras båtar håller samma klass.
I ärlighetens namn är det inte exakt Dubaipolisens båt som jag fick chansen att köra. Polisen verkade nämligen väldigt upptagna av att klura ut hur man sätter på sig en flytväst (Se videon på vår Facebooksida) och därefter testa hur fort man kan köra med fullt intrimmade motorer. Alltid med blåljusen igång. Så deras båt var i allra högsta grad upptagen.
Istället fick jag chansen att köra en likadan båt men i fritidsbåtsutförande.
Båtarna byggs i Dubai av Victory Team och har designats av ingen mindre än svenska Ocke Mannerfelt.
Se intervju med Ocke Mannerfelt om designen av XCat.
Extrem tävlingsbåt
XCat heter båttypen och är egentligen en tävlingsbåt som är extrem på alla sätt förutom möjligen att den inte har hiss – alltså kan man inte justera motorn i höjdled. I fritidsbåts-versionen har man behållit skroven men kapat taket och öppnat upp sittbrunnen. I mina ögon skulle detta kunna vara en perfekt passbåt – alltså en båt som klarar att transportera sina passagerare snabbt och bekvämt och relativt snålt från a till ö.
Men här har man misslyckats på ett gäng punkter.
Näsan som airbag
I racingversionen har man både sexpunktsbälte och hjälm. I fritidsversionen har man oftast varken eller och det känns ganska bekymmersamt att ha rutan riktigt nära och i perfekt höjd för att använda näsbenet som airbag när båten bromsas upp i första bästa stora våg.
I videon ovan avslöjar jag ytterligare några brister men kritiken bleknar av upplevelsen att köra en kolfiberkatamaran med 2 x Mercury 350 på häcken!