Det fanns en tid då det gick tretton på dussinet av små sportbåtar med fyra säten, vindruta, ratt och reglage. Men ingen gick upp mot finska Marino Mustang om man får tro de mest inbitna nostalgikerna. Se testen!
Det har nu gått 48 år sedan finska Marino sjösatte Mustang som idag är en verklig klassiker. Till skillnad från de andra, till synes likadana båtarna, var den inte hopplös att köra i stökig sjö.
Tvärt om blev den mäkta populär som utflyktsbåt och mycket framgångsrik på racerbanorna när det begav sig.
Nu har Marino tagit upp produktionen av Mustangen igen och Hamnen.se är naturligtvis inte sena att testa. Men frågan är om den är något att ha med dagens mått mätt och om den är så kul att köra som det sägs?
Se testen!
Se också:
Över Atlanten med en Marino Mustang!
Mer om Marino Mustang:
Marino Mustang – gammal klassiker i nyproduktion.
Marino Mustang – högklassig lågbudgetraceing.
Jämförande test av fyra alternativ till Marinio Mustang:
1. Inledning – tuff kamp mellan fyra små.
2. Ryds 488 Sport – prispressad trotjänare.
3. Bayliner 160 Element – rapp partyplattform.
4. Uttern T51 – starkare än man tror?
5. Zodiac Pro Open 550 Raid – dyrast och snabbast.
6. Sammanfattning – och vinnaren är…
Marino Mustang | |
Längd: | 4,30 m |
Bredd: | 1,70 m |
Vikt: | ca 230 kg |
Motorstyrka: | 15-50 hk |
Toppfart: | (med 50 hk) 34 knop |
Bränsle: | lös tank |
Antal personer: | 4 |
Pris: | ca 15 000 Euro med 20 hk |
Mer info: | www.marino.fi |