Ett dygn ombord på lyxjakt för 25 miljoner

Ett dygn ombord på lyxjakt för 25 miljoner

Gustav Morin

Kanske passar lyxjakter bättre i ett gråmulet Sverige än på rivieran? Hamnen.ses reporter testar genom att leva ombord på en Fleming 58 under ett murrigt novemberdygn.

Som vi visar i videon har prislappen på 25 miljoner sin förklaring. Varvet verkar inte ha sparat in på någonting. Materialvalen och snickeriarbetena är utöver det vanliga. I grundpriset ingår också i princip allt man kan tänka sig behöva för att bo ombord och ge sig ut på riktiga långresor. Kanske en sväng över Atlanten?

Klarar ett Ocean Race
Långresor är vad Flemingbåtar är byggda för. Tony Fleming som grundat varvet har själv kört 48 000 sjömil senaste tio åren med sin Fleming 65 Venture. Som referens kan nämnas att ett Volvo Ocean Race är cirka 39 000 sjömil långt.

Tonys turer har gått till såväl Sydpolen som Antarktis, Sahara och Sydkinesiska havet och det mesta däremellan. Har ni lust att ägna några timmar med långfärd ombord på en motorbåt helt gratis, bör ni spana in Herr Flemings videoblogg.

Höga farter
Fleming 58 är varvets senaste skapelse som täpper igen hålet mellan 55- och 65-fotaren. Den har flackare skrov och mindre köl än övriga Flemingmodeller vilket ger ett semideplacerande skrov som klarar höga farter. 

Även om vi på Hamnen.se tycker att det är vettigast att åka i deplacementfart, strax under tio knop då båten går som snålast, så går det att stå på i 21,5 knop. Men ska man klara att ta sig över Atlanrten när man behöva hålla igen, från 12 knop ökar nämligen bränsleförbrukningen dramatiskt.

Dubbelt av det mesta
Fleming talar högt om hur noga de är att erbjuda trygghet. För att man inte ska bli strandsatt är det mesta ombord överdimensionerat eller monterat i dubbla uppsättningar. En säkerhetsdetalj är att kölen förstärkts med ett skal av rostfritt stål. Men framförallt är kölen separat monterad från skrovet och fylld med cellplast för att förhindra vattengenomträngning vid grundstötning. Alla laminat under vattenlinjen har fem lager epoxy, som är det material som bäst står emot fuktgenomträngning. I alla övriga laminat används vinylester, som man grovt kan säga är snäppet bättre än polyester.

Rassy äger en Fleming
Att Flemings kvalitet och driftsäkerhet är utöver det vanliga finns det många som anser. Inte minst grundaren till Hallberg-Rassy. I alla fall om man kan konstatera det genom att han efter lång provkörning till slut köpt och nu äger en Fleming 55 – föregångaren till den testade 58:an.

Arbetat med Grand Banks
Varvet startade i Taiwan 1985 och båtarna byggs fortfarande på samma plats. Grundaren Tony Fleming arbetade mellan 1961 och 1983 som tekniskt ansvarig för American Marine i Hongkong som bland annat byggde Grand Banks. Samma år som han slutade drog han igång Fleming och har arbetat med det sedan dess.

Fleming 58
Längd LOA: 19,1 m
Längd skrov: 17,3 m
Bredd: 5,33 m
Vikt: 39 916 kg
Höjd över ytan: 4,88 m
Djup: 1,52 m
Bränsletank: 5 489 l
Vattentankar: 1 211 l
Motor: 2 x MAN diesel á 800 hk
Pris: 25 miljoner kr
Mer info: www.marstrandyachts.com

Gustav Morin

batar_Tester_motorbatar_2014_Fleming_58_Fleming_58-8_Artikel

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Beneteau Oceanis 30.1

Beneteau Oceanis 30.1 – en dröm för familjen? X56

Mini 230 crossing ocean

Världens minsta yacht seglar till Bornholm

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Awake Electric surfboard puff

Awake – vi testar svenska elsurfbrädan!