Delta 33 Open – under bar himmel med klass

Delta 33 Open – under bar himmel med klass

Gustav Morin

Den för tankarna till medelhavsvarma sommardagar. Men den är gjord för skandinaver. Här testar vi Deltas nya 33 Open som var det självklara valet för Fredde i Solsidan.

Stockholm är krispigt kall med klarblå himmel när vi får chansen att lufta Delta Powerboats allra glassigaste modell. Det är tre grader i luften och en vindtät regnställskostym kanske hade varit det vettigaste klädvalet. Men Hamnen.ses reporter Claes Olivecrona drar på sig linnekostym och hatt. Här ska man färdas med stil.

Denna 33 fot långa och utöver det vanliga stilstrama caféracer sticker med sina raka och retroaktiga linjer tydligt ut från mängden. Det råder inga tvivel om att detta är en storasyster till Delta 26 Open som kammat hem Svensk Forms designpris. 

Detat är således den andra modellen i Deltas nya serie med öppna båtar.

Delta Powerboats strategi har tidigare varit att skapa båtar för välbärgade nordbor som i ur och skur stilfullt vill kunna ta sig snabbt och bekvämt till sina sommarställen i skärgården. För tio år sedan skapade de konceptet “från a till ön” och produktionen av eleganta hyttbåtar drog igång. Stort fokus sattes till att bygga effektiva skrov för att få till komfortabel gång och för att hålla nere förbrukningen. Och det gick hem. Delta är ett av få märken som fortsatt att gasa nu när tiderna är tuffa.

Nya modeller ett måste
Nu har de insett att även sommarstugeägarna gillar att åka öppet och har med Ted Mannerfelts hjälp tagit fram Openserien. 

– Det handlar om att hela tiden komma med nya modeller med nydanande design och funktion. Varför skulle man vilja köpa en ny version av något som ser gammalt ut? frågade designern Ted Mannerfelt retoriskt när han gästade Hamnen show.

Delta har också vidareutvecklat konceptet med lätta och luftstegssmorda skrov och förfinad sin byggprocess. Delta 33 Open är byggd med vakuumteknik med vinylester och divinycell och bottenstockarna är kolfiberförstärkta.

Inredningen är föredömligt social med många sittplatser och bland annat en riktigt trevlig lösning för fyra personer att sitta samlade bakom förarplatsen under färd. Sätena kan riktas om för att möta aktersoffan och det går totalt att hitta sittplatser för tio personer. Det känns som en riktig partyplattform, inte minst tack vare pentryt som sträcker sig längs hela styrbordssidan och badbryggan i aktern som heter duga.

Under däck är stilen lika proper som på tidigare modeller med teak och snitsiga detaljer. En rymlig förpik tar hand om värdparet och under sittbrunnen finns en stor koj som lätt sväljer två vuxna.

Vi har tidigare testat både Deltas 29 SW och besten Delta 54 IPS och imponerats. Nu frågar vi oss om en öppen båt av det här slaget verkligen passar för Sverige eller bäst lämpar sig för medelhavet. Se videon ovan för svar.

Klicka på bilderna för att se dem i full storlek.

Delta 33 Open
Längd: 10,7 m
Bredd: 3,1 m
Vikt utan motor: 3353 800 kg>
Motor: 1x Volvo Penta D6 400 eller 2 x Volvo Penta D3 220
Toppfart: 41 – 43 knop
Bränsle: 550 – 800 L
Bränsleförbrukning: 1,6 – 1,8 L/NM i 30 knop
Pris: Ca 2 935 000 kr
Mer info: Delta Powerboats

Gustav Morin

batar_motorbatar_2013_Delta_33_Puff_Delta_33_Hamnen_show_3_Puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Beneteau Oceanis 30.1

Beneteau Oceanis 30.1 – en dröm för familjen? X56

Mini 230 crossing ocean

Världens minsta yacht seglar till Bornholm

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Awake Electric surfboard puff

Awake – vi testar svenska elsurfbrädan!