Få båtar är stryktåligare än en Buster. Nya M2 råkar också vara särdeles mångsidig. Frågan är om man vågar släppa iväg en gasglad tonåring i den? Hamnen.se testar genom att köra som en adrenalinstinn ungtupp.
Allt sedan den första Busterbåten sjösattes 1977 har inriktningen varit densamma. Att tillverka stryktåliga och säkra båtar som kräver minimalt med underhåll.
Frågan är om M2 tål så mycket som det påstås? Går det att landstiga på en bergknalle av hårdaste granit utan att den tar stryk? Kan man bryta is med den utan att det börjar läcka i svetsfogarna? Och vad händer om man provocerar den till max med fullfarts-girar och andra plågsamma båtförsök?
Klart är att Buster M2 är en fostrande båt som direkt ger kvitto på om man gör rätt med ratt, reglage och trim. Men ändå är den mycket förlåtande. Det blir inga allvarliga konsekvenser av eventuella misstag.
En Busters kännetecken är också att den är fulsnygg redan när den lämnar fabriken. Därför känner man sig inte tvingad att ta fram putstrasan mer än bara i undantagsfall.
Detta är med andra ord en båt som levererar en stor portion körglädje. Men utan att för den skull kräva speciellt mycket tillbaka i form av underhåll och omvårdnad.
Något som vi inte nämner i videon är att det finns ett kapellgarage som smidigt skyddar tyget och tar det ur vägen.
Kapellet är tillval. Det kan skydda tre personer och ökar båtens användningsområde markant.
Buster M2 | |
Längd: | 4,80 m |
Bredd: | 1,85 m |
Vikt utan motor: | 335 kg |
Rek. motorstyrka: | 30-40 hk |
Toppfart (med 40 hk och en pers ombord): | 29 knop |
Bränsle: | lös tank |
Antal pers: | 5 |
Pris med Yamaha 40: | 171 700 kr |
Mer info: | www.buster.fi |
Mätningar – utförda av Buster Boats* |
Fart i knop | Varv/min | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim |
9,1 | 3 500 | 0,64 | 5,80 |
15,6 | 4 000 | 0,40 | 6,20 |
19,8 | 5 000 | 0,42 | 9,40 |
24,6 | 5 500 | 0,49 | 12,00 |
27,5 (Toppfart) | 6 000 | 0,59 | 16,3 |
*Testerna utfördes med en Yamaha F40 FRTL och med två personer ombord.