En solskensbåt som sticker ut från mängden och är stabil som få. Det var målet. Claes Olivecrona ger denna bredbakade Bella (i positiv bemärkelse) en dramatisk omgång i svår midvinterköld för att se om varvet lyckats.
I Amerikas soligaste delar har Bow Rider varit en oerhört populär båttyp senaste två decennierna.
Framgången handlar om valmöjligheter. Fem personer kan åka helt i skydd bakom en enorm vindruta. Eller känna fartvinden i fören.
Det finns ingen båtmässa i världen som Bella Boats vd Raimo Sonninen inte varit på. Och han är tidig att snappa upp trender. Han var också snabb att applicera bowriderkonceptet på sina Bellabåtar under 90-talet och har nu förfinat det tillsammans med norske designern Espen Thorup.
Det betyder att vi redan på pappret kan konstatera att detta är en rymlig båt med smarta funktioner. Men det är ju en solbåt av rang. Hur ska den klara den finska midvintern?
Bella 600 BR | |
Längd: | 6,05 |
Bredd: | 2,34 m |
Vikt utan motor: | 1 000 kg |
Bränsletank: | 135 liter |
Rek. motorstyrka: | max 150 hk |
Motor i test: | Mercury 115 L EFI hk |
Antal personer: | 7 |
Pris utan motor: | 216 000 kr |
Mer info: | www.bellaboats.com |
Mätningar – utförda av Bella Boats* |
Fart i knop | Varv/min | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim | Ljud dBA |
12,0 | 3 000 | 0,95 | 11,50 | 75 |
18,1 | 3 500 | 0,83 | 15,5 | 79 |
22,4 | 4 000 | 0,80 | 18,05 | 80,5 |
26 | 4 500 | 0,90 | 23,45 | 80,0 |
30,8 | 5 5000 | 1,02 | 31,40 | 79,5 |
34,5 | 5 500 | 1,11 | 38,15 | 83,0 |
35,8 (Toppfart) | 5 700 | 1,15 | 41,0 | 83,5 |
*Testerna utfördes med en Mercury L 115 EFI och med två personer ombord.