Vi har tidigare testat och fascinerats över denna elektriska enhjuling som är klart roligare än att cykla på hopfällbara minicyklar. Nu har vi testat den senaste modellen som är både lättare och billigare.
Det gick knappast att motstå ytterligare en test-tur. Känslan att sväva fram ljudlöst över marken helt utan ansträngning är lika häftig för utövaren som uppseendeväckande för omgivningen.
Det fanns nog ingen som inte vred på huvudet när jag svävade runt på mässgolvet vid vår studio på båtmässan Allt för sjön, eller för den delen när jag finmanövrerade mig fram bland folk inne på mässgolvet.
Enkelt att åka
Jag kanske utsatte omgivningen för mer fara än jag ville inse men efter mina 15 minuter av testande i somras och en stund till nu på mässan, så kände jag mig faktiskt riktigt säker i svängarna. Och det trots att leverantören uppmanade att den här modellen bara är byggd för personer på max 70 kg.
Hur det gick kan ni se i videon ovan. Och vill ni lära mer om känslan och inlärningsprocessen, se min från min första testtur i Visby.
Förstärkt nyhet
Produkten heter Monowheel och har sen i somras utvecklat sitt utbud och kommit med en lättare version och förstärkt sin stora modell.
I videon testar jag den minsta, lättaste och billigaste modellen. Den heter Light, väger 10 kg och klarar som sagt personer upp till 70 kg, räckvidden är 20 km och toppfarten 16 km/h. Den större modellen heter 2.0. Den har ett hjul på 16 tum istället för 14, väger 12 kg och klarar 40 km. Toppfarten är dock densamma. Men 16 km/h räcker till tycker jag, Lightmodellen kostar 5 990 kr och den stora 2.0 kostar 9 900 kr.
Uppdatering:
2019 – fem år senare finns uppgraderade modeller från den som testas i inslaget. Topphastigheten har nästan fördubblats. Modellen Monowheel Elite Zero klarar 30 km/h. Körsträckan är på 40 km är dock fortfarande densamma.
Mer info på www.monowheel.se.