Att göra en enklare översyn eller service på sin utombordare är ingen stor sak om man följer några enkla steg. Men det finns ett stort MEN…!
Att göra en enklare service på sin utombordare är inte svårare än att en vanlig dödlig amatör klarar det på egen hand. På så sätt kan man också sparra några tusenlappar.
Men det finns några undantag. Anton Hedström, platschef på Marin Store i Norrtälje varnar:
– Att göra jobbet själv är inte att rekommendera om motorn är så pass ny att det finns garantitid kvar. Då upphör garantin att gälla, säger Anton Hedström.
Han fortsätter:
– Som lekman och amatör har man troligen heller inte tillgång till något elektroniskt diagnosverktyg som ger en djupare analys av hur motorn mår, vilka varvtal den har gått på och så vidare.
– Sist men inte minst är det oftast värt att överlåta servicen till auktoriserade verkstäder även en tid efter att garantin har gått ut då det håller andrahandsvärdet uppe.
– Men det är klart – det finns alltid eon brytpunkt för när det börjar bli värt att utföra service och översyn själv när motorn börjar bli till åren, avslutar Anton Hedström.
Se videon där man går lös och byter bränslefilter, oljefilter, tändstift, propellerhusolja med mera, steg för steg.