Installera steglös bogpropeller – en lyx!

Installera steglös bogpropeller – en lyx!

Gustav Morin

 

Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på en bångstyrig Bertram. Med en steglös version blir det extra lyxigt.
Här visar vi hur installationen går till.

Det kan vara bökigt att lägga till i sidvind med vilken båt som helst. Man måste göra manövern perfekt – lägga till med millimeterprecision och surra fast förtöjningstamparna snabbare än Tarzan.

En del båtar är bångstyriga på de flesta vis – även utan stormbyar från sidan. Ibland går det till exempel bara att göra en tvär rundpall åt ett håll. Och att backa och gira – utan att fören färdas i bredd åt samma håll – är oundvikligt.

Resultatet är att det ofta blir lite stressigt om man har en tajt båtplats där svängarean utanför fållan är begränsad.

De värsta av ovan beskrivna scenarion stämmer väl med läget för Hamnen.ses Bertram 25 HT.

En bogpropeller skulle göra tillvaron ombord lite mindre spännande. Inte minst en steglös variant som man nästan kan använda utan att någon märker – och det är ju fina fisken de där gångerna när man backar in mot bryggan och bara behöver en aldrig så lite dutt i rätt riktning för att göra manövern perfekt. Ofta är ju den lilla dutten med bogpropellern skillnaden mellan total lycka och totalt misslyckande – som kan repa hela skrovsidan.

Lägger man till långskepps så kommer den steglösa funktionen också till sin rätt. Den gör att man kan lämna bogpropellern igång med valfri kraft – så att man i lugn och ro kan lägga fast tamparna utan att båten glider iväg.

Det ska visa sig att det finns en hel del att tänka på vid installationen och lyckligtvis får vi hjälp av proffsen Kenneth Idnert och Anders Almén på Gåshaga Marina.

Alla avsnitt ur serien “Vrak till vrålåk”
1.   Vrak till vrålåk! – vi fyndar en Bertram 25 HT
2.   Varvsmannens dom – “den skulle fått ligga kvar på skroten”
3.   Renovering – viktigt med rätt arbetsordning
4.   Ny lyster i gammalt skrov – grundarbetet
5.   Lackering av skrov – sista förberedelserna
6.   En fröjd för ögat – lackat och klart
7.   Att lacka om en båt – proffset svarar på frågor
8.   Uppgradera elsystemet och undvik vanliga misstag
9.   Rent och snabbt – utan att förgifta miljön
10. Så installerar man autopilot!
11. Polering – gammal gelcoat blir som ny
12. Optimera batterier och laddningsteknik
13. Ny motor i gammal båt – är det värt det?
14. Vi bygger ny panel som rymmer moderna instrument
15. Nya dynor, innertak och kapell ger vraket nytt liv!
16. Så monterar man automatiska trimplan
17. Vi stöldsäkrar vrålåket med spårsändare
18. Installera värmare i båten – så går det till!
19. Lägg nytt halkmönster | del 1
20. Lägg nytt halkmönster | del 2
21. Ett lyft med smart och mysig belysning
22. Uppgradera till hydraulisk styrning!
23. Bygg och montera badbrygga efter konstens regler
24. Ljudisolera bort brummet!
25. Installera steglös bogpropeller – en lyx!
26. Såhär blev vraket ett vrålåk!

Gustav Morin

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Classic Yacht

Makalös renovering av klassisk träjakt

Mini 230 crossing ocean

Världens minsta yacht seglar till Bornholm

Awake Electric surfboard puff

Awake – vi testar svenska elsurfbrädan!

200929 - Digitala båtmässan avslut

Sveriges första digitala båtmässa drog storpublik!