Modern segelbåtskonstruktion handlar om att baka ihop det bästa av racing- och cruisingvärlden i en och samma båt. Danska X-Yachts gör det på sitt sätt – och gör det riktigt bra! Här är nya X-Yachts 4°.
Fyra år har gått sedan X-Yachts inledde sin jakt på den perfekta racer/cruisern med sin nya X–serie.
Först ut var X4³ tätt följd av en rad andra båtar på samma tema – båtar som alla ska vara den perfekta mixen av en bekväm cruiser och en vinthund till snabbseglare.
Extra komfort tar ytterst lite från farten
Nu har vi kommit fram till 40-fotaren X4° som briljerar med sport och komfort i en lyckad kombination. I en rak jämförelse med den mer renodlade racern XP44 förlorar den bara lite när det gäller kryssvinklarna.
Vi är extra stolta över hur båtarna sätts ihop.
Robi Gripenberg, X-Yachts.
På alla andra bogar håller hon jämna steg och när det gäller boendekomforten så drar X4° ifrån sin racingbetonade syster med besked.
Bästa beslagen
Därmed har vi sammanfattat vad som utmärker en bra racer/cruiser. Och när det gäller X4° så har den också en lång rad andra frestelser att bjuda på.
Att de argaste konkurrenterna i detta segment alla använder sig av de bästa underleverantörerna som finns när det gäller allt från motor till vinschar och beslag är självklart. Det gör förstås X-Yachts med så det är inget att orda om.
Konstruktion med kvalitet
Däremot är X-yachts extra stolt över hur båtarna sätts ihop, eller det som man kallar för den konstruktionella kvaliteten.
Ta bara en sådan sak som att stommen i båten är en särdeles bastant galvaniserad stålram som kölen är fastbultad i och som därmed tål riktigt rejäla påfrestningar innan den viker ned sig.
Vidare vakuumbakas X4³ i en jättelik ugn i knappa 70 grader under ett dygn vikt gör båten särdeles styv, stark och lätt.
Klurig ådring ger upplevd rymd
Inredningen präglas av ljus nordisk ek vars ådror går horisontellt för att lura ögat att tro att det det redan rymliga utrymmet under däck är ännu rymligare än vad det är.
Så fortsätter det med små och stora väl genomtänkta grepp som bidrar till helheten och målet att skapa den bästa möjliga racer/cruisern.
X4° är otroligt smidig att segla shorthanded.
Sist men inte minst är X4° särdeles lätthanterlig, vilket båten bevisade med all önskvärd tydlighet under singlehanded-racet Silverrudder 2020 då X-Yachts utsände i stort sett bara behövde lämna sittbrunnen vid hanteringen av Code-0 seglet.
Priset för ett väl utrustat exemplar med bra segelgarderob, bra elektronik, bogpropeller med mera är i runda slängar 4 600 000 kr…
… men då är frestelsen att utrusta den för ytterligare ett par hundra tussen forfarande stor.
X4° fick så sent som i år utmärkelsen European Yacht of the Year I Performance/Cruiser-klassen (med betoning på goda seglingsegenskaper).
Se X4° under öppet hus i Gustavsberg 28-30 augusti.
X-Yachts 4° | |
Längd ö a: | 12,09 m |
Längd v l: | 10,40 m |
Bredd: | 3,81 m |
Djupgående: | 2,1 m (2,4 m tillval) |
Vikt: | 8 100 kg |
Kölvikt: | 3 050 kg |
Vattentank: | 245 liter |
Dieseltank: | 180 liter |
Motor: | 40 hk |
Pris (välutrustad): | 4 600 000 kr |
Mer info: | x-yachts.com |
Adress: Ängshyddevägen 1, 181 31 Lidingö Sweden
E-post: info@x-yachts.com
Telefon: +45 74 52 10 22