Visst går det att propellera sig jorden runt utan att släppa ut avgaser. Franska Energy Observer är beviset. Hamnen.se var på plats när hon la till i Stockholm – och fick en spännande rundtur.
Energy Observer är både ett flytande laboratorium och världens första vätgasdrivna fartyg. Uppdraget är att testa avancerad teknik i extrema förhållanden, med målet att bidra till en snabbare utveckling och ökad användning av gröna energisystem inom sjöfarten.
Energy Observer är en ombyggd maxikatamaran, 30,5 meter lång och 12,80 meter bred och anpassad för att fungera som laboratorium.
– Vi vill främja och utveckla framtida förnybara energikällor inom sjöfarten. Fartyget är först i världen att omvandla havsvatten till vätgas och kan dessutom lagra energi. Vi färdas över världens hav med noll avtryck på miljön, säger kaptenen Victorien Erussard när Hamnen.se möter honom ombord på den gigantiska katamaranen.
Båten får sin framdrift framförallt av vätgas som produceras genom elektrolys av havsvatten. Den kombinerar tre olika källor av förnybar energi bestående av sol, vind och vatten och har två olika former av lagring, dels genom batterier, dels vätgas (avkarboniserad).
Energy Observer visar upp sig i Stockholm under åtta dagar.
Sedan 2017 har båten färdats över 11 000 sjömil. Stockholm är fartygets 38e anhalt och målet är att under sex år (2017-2022) besöka 50 länder och 101 hamnar. I Stockholm stannar Energy Observer under åtta dagar. Den medföljande utställningen är öppen för allmänheten och ska få oss att upptäcka de olika energilösningarna och lära oss mer om den sex år långa världsturnén.
Efter att ha besökt hamnar runt om i Medelhavet ifjol står Norra Europa på programmet i år.
Mot Svalbard!
– Vårt sikte är inställt på att som första icke fossildrivna båt utan vanliga segel ta oss till Svalbard i augusti. För att klara energiförsörjningen även i mer solfattiga farvatten har vi nu utrustat katamaranen med Ocean Wings, två vingmaster på däck. De har visat sig optimera energiproduktionen ombord så pass mycket att vi numera till och med lyckas skapa och lagra energi, berättar expeditionsledaren Jérôme Delafosse.
Marschfarten är måttlig men billig – och miljövänlig!
De nya vingmasterna har också bidragit till ökad fart. Men marschfarten ligger fortfarande på måttliga 5 knop, även om Energy Observer kan komma upp i drygt tio knop under en kortare period.
Sjöfart står för 90 procent av världens transporter
– Vi vill uppmuntra till en storskalig användning av systemen inom internationell sjöfart, som idag står för 90 procent av världens transporter. Härmed vill vi på ett avgörande sätt minska miljöbelastningen på världshaven, fortsätter Jérôme Delafosse.
På sikt är tanken att tekniken ska kunna appliceras på mindre båtar och även på fritidsbåtar. En av sponsorerna är Toyota, som redan har lanserat vätgasbilar, och som nu inväntar fler tankstationer med vätgas. Något som alltså relativt enkelt skulle kunna bli verklighet även skärgårdens mackar framöver.
Energy Observer byggdes för att segla runt jorden. Nu drivs hon primärt av propellrar.
Ambassadör för båten är Frankrikes före detta miljöminister, Nicolas Hulot och president Emmanuel Macron har gett projektet sitt officiella stöd. Energy Observer är Frankrikes första ambassadör för FNs 17 hållbarhetsmål och har även officiellt stöd av Europeiska kommissionen, UNESCO och IRENA.
Stockholm i framkant
En av anledningarna till att Energy Observer stannar i Stockholm är att uppmärksamma Sveriges initiativ för en grön energiomställning, samt att Stockholm utsågs år 2010 till Europas första miljöhuvudstad, men också att Sveriges mål är att nettoutsläppen av växthusgaser ska vara noll år 2045. Därför står även möten med pionjärer och beslutsfattare för ett grönare samhälle på besättningens agenda.
Energy Observer ligger förtöjd nedanför Kungliga Slottet på Skeppsbron 2. Den medföljande utställningen är öppen för allmänheten 24 maj – 2 juni, klockan 10:00-18:00.
Läs mer på www.energy-observer.org.