Utbudet av effektiva och dugliga eldrivna utombordare växer. Här är ePropulsion Spirit 1.0.
Spirit 1.0, eller ePropulsion Spirit 1.0, som den heter med fullständigt namn, ska enligt uppgift vara särdeles effektiv.
Den är på 1000 W och har en framdrivningseffekt 500 W vilket motsvarar kraften hos en bensinutombordare på 3/4 hk (drivkraft/dragkraft) och enligt tillverkaren ska batteriet räcka i hela en timme vid full gas.
Upp till fem timmar
Gott så. Men än mer intressanta är är siffrorna på 3–5 timmar vid normal körning. En drifttid som kan förlängas ytterligare då batteriet med ett enkelt handgrepp kan bytas ut mot ett fulladdat batteri som man har med sig på färden i reserv.
Det förutsätter dock att man har en stor plånboch då kostnaden för batteriet utgör en stor del av kostnaden för hela paketet.
Batteriet sitter ovanpå utombordaren för att spara värdefullt utrymme i båten.
Vidare har Spirit 1.0 har ingen växellåda vilket gör gången tyst och underhållet minimalt.
Koll på allt väsentligt
Nästa finess är den så kallade realtidsskärmen med information om spänning, ström och återstående batteri – för att nämna en del.
Allt detta sammantaget låter förstås bra men i en rak jämförelse med Torqeedo som är den stora kändisen bland elmotorer så presenteras här ingenting nytt.
ePropulsion Spirit 1.0 | |
Vikt (med batteri): | 18,9 kg |
Effekt: | 1000 W |
Framdrivningseffekt: | 500 W |
Max effektivitet: | 50 procent |
Max propellerhastighet: | 1200 rpm |
Statisk drivkraft: | 66 lbs |
Batteri: | 1080 Wh Litiumpolymer |
Laddningscykler: | 500 |
Pris: | ca 19 500 kr |
Mer info: | http://epropulsion.nu |