Det hela startade i miljonstaden Sao Paolos betongdjungel där huvudpersonen i detta projekt studerade film under ett år.
– Detta betonglandskap med himmelshöga skyskrapor och ständigt störande ljudnivå fick mig att tråna efter naturen, ensamhet och frihet, berättar Daniel Beerstecher som sjösatte Land Sailor-projektet för över tre år sen.
I hård vind kunde den klara svaga uppförsbackar för segel men ofta fick besättningen knuffa på.
Foto: www.land-sailor.com.
Det tog ett par år att skrapa ihop pengar och få ihop allt som krävdes för att införskaffa, klura och bygga om en konventionell gammal kölbåt till något som kan rulla någorlunda säkert på högst osäkra vägar.
– Mina konstnärliga idéer gick sällan hand i hand med ingenjörens och sen var jag ju tvungen att ta båten genom tullen. Och sen skulle vi ju också oroa oss över hur man faktiskt seglar genom en extremt öde väg som E40. Hur är vägen rent kvalitetsmässigt och hur skulle polisen reagera?
Kräver full koncentration
Slutligen valde gänget att bygga en trehjulig ram med styrningen i aktern. Plattformen försågs också med fjädring och broms.
Såklart är det svårt att kryssa sig fram på en väg men enligt lyckligtvis verkar det mest ha blåst sydliga vindar då det fyra man starka gänget fick en bra start.
– Att segla med vinden in akterifrån visade sig gå bättre än vi trott. Men trots det krävdes vår fulla koncentration för att parera vindbyar, väggropar, kraftiga vindbyar, lamadjur som korsade vägen och den högst känsliga styrningen.
Fiskmiddag hos polisen
Att framföra en segeljakt av det här slaget på svenska vägar skulle förmodligen inte vara särskilt uppskattat. Men trots att framfarten skulle ske på den argentinska obygden var just polisens eventuella negativa reaktioner en stor oro för laget.
Att segla genom El Chaltén Valley med Fitz Roy Mountain i bakgrunden kan vara en av världens mest udda seglingsupplevelser.
– Jag tänkte att de skulle stoppa oss och inte låta oss fortsätta. Men det blev precis tvärtom.
En av de största motgångarna under resan var när det aktre hjulet tillika styrningen gick av.
Foto: www.land-sailor.com.
En dag nådde laget till en backe som var för brant för att de skulle klara att knuffa det 600 kilo tunga ekipaget till toppen. Då kom den lokala polisen förbi. Men istället för att om möjligt sätta än mer stopp för framfarten kopplade de på den lilla hjulförsedda båten på sin dragkrok och bogserade dem tills de kunde fortsätta för segel igen.
– Men hjälpen slutade inte där. Vi fick lov att sätta upp våra tält utanför polisstationen som låg mitt i ingenstans och bara hade en polisman i tjänst. Under kvällen kom en kompis till polismannen som bjöd oss alla på en fiskmiddag bestående av dagens fångst på tolv laxar.
20 km/h på topp
Efter en månad nådde laget sitt mål – Buenos Aires. Enligt Hamnen.ses egna beräkningar ska de då ha färdats i runda slängar 3 000 km. Toppfarten uppges till 20 km/h men på lagets blogg berättar de också om medelhastighet på 15 km/h under ett par timmar.
Projekten har fått sin finansiering genom att filmprojekt och Hamnen.se lovar att återkomma så snart vi hittar produktionen publicerad på nätet.
Läs mer på www.land-sailor.com och spana också in svenskarna som gjorde en minst lika spektakulär resa på landjakten Windwagon.