För trång, för rank och på tok för långsam. Sådan var hon – båten som båtvärlden trodde skulle bli den legendariska djuphavsseglarens allra sista. Men icke! Hamnen.se får en pratstund med Sven Yrvind.
Planen var att segla till Nya Zeeland.
Bara en sådan sak…
Men snart nog stod det klart att hans egenkonstruerade Exlex både var för långsam, för opraktisk och att provianten (müsli och sardiner) inte skulle räcka.
Se videon när Hamnens Claes Olivecrona testar Yrvinds gamla båt.
Eller som Yrvind själv rapporterade från havet:
”Jag är hela tiden tvungen att kravla mig upp på det vingliga fördäcket när jag ska trimma centerbordet och seglen. Så här i efterhand är det lätt att se att detta är fel. Bättre hade varit om det hade kunnat utföras säkrare från förluckan.”
Livets sista sjömil?
Yrvind tvingades sålunda avbryta seglatsen och lägga om kursen till Madeira under det som omvärlden trodde var 78-åringens sista sjömil i livet.
Men icke!
Min förra båt var kass.
Sven Yrvind.
För redan ute på havet började han skissa på en ny båt vars koncept var klappat och klart när han klev iland på Madeira.
När corona-viruset behagar ge sig sätter alltså Yrvind återigen kursen mot Nya Zeeland med värdens minsta skonare som blott är 4 centimeter längre och 18 centimeter bredare än den båt som visade sig ”vara kass”.
Sist men inte minst handlar detta om så mycket viktigare än ett personligt äventyr för Yrvind själv.
– Jag seglar men försöker ju också lösa världsproblemen, säger han.
Se intervjun!