Fylligare skrov ger mer invändig rymd – det vet alla – men Hallberg-Rassys nya grepp för att skapa mer luft är slugare än så.
Rakare stäv och med det också en båt som både är rymligare och snabbare än Hallberg-Rassys tidigare 40-fotare.
Men det stannar inte där. För extra rymd har man också skapat med några nya grepp som är lika djärva som geniala.
Eller vad sägs om att vända på motorn?
Vi får en helt annan volym än förr!
Magnus Rassy, Hallberg-Rassy.
Eller att placera bottenstockarna någon annan stans än i botten av båten?
Hur konstigt det än må låta så har det skapat en båt som inte bara är snabbare och rymligare utan också styvare än alla tidigare modeller i samma storleksklass. Allt enligt Magnus Rassy själv som intervjuas i inslaget ovan.
Hallberg-Rassy 40 C | |
Längd LOA: | 13,06 m |
Längd vattenlinje: | 11,74 m |
Bredd: | 4,18 m |
Djupgående: | 1,92 m |
Vikt: | Ca 11 000 kg |
Kölvikt: | 3,65 ton |
Färskvatten: | 520 l |
Dieseltank: | 400 liter |
Motor: | Volvo Penta D2-60 hk |
Segelyta standard : | 90,1 kvm |
Segelyta “optimerad”: | 96,6 kvm |
Pris: | 5 200 000 kr |
Mer info: | www.hallberg-rassy.com |