Dragonfly 32 – muskulös familjetrimaran

Dragonfly 32 – muskulös familjetrimaran

Gustav Morin

Den är stabil som en husbåt men snabb som vinden. Gustav Morin imponeras av designen som danskarna givit sin nya familjeracer men oroar sig över vikten.

Det fanns en tid då flerskrovsseglare var väldigt måna om vikt. Man lämnade alla bekvämligheter i land till förmån för bättre seglingsegenskaper. Flerskrovsbåtar är ju snabba i grunden men med en massa last hämmar man acceleration och livlighet markant.

Finess framför fart
Dragonfly har dock aldrig riktigt prioriterat låg vikt. De går mot strömmen och villa skapa snabba men framförallt bekväma trimaraner där man inte tummar på utförandet. Här är det trä och påkostade material som gäller.

Innerutrymmena på trimaraner i allmänhet är mycket mindre än på lika långa moderna kölbåtar. Men Dragonfly har gjort sitt bästa för att komma ikapp och har ståhöjd på 1,93 cm i salongen och 1,87 cm på toaletten.

Något som man ska räkna in vid eventuell jämförelse med en kölbåt är också att de två enorma sidoskroven som erbjuder stora stuvutrymmen. Och så kan man ju lägga till de enorma yttre ytorna som man får med skroven utfällda.

I grunden väger Dragonfly 3 300 kg men fullt utrustad blir vikten hela 3 700 kg. Dragonfly hävdar själva att båten är snabb trots sin vikt, om än inte lika livlig som Dragonfly 28 Sport som vi tidigare testat.

En cruiser
Egentligen påminner nya 32-fotaren mer om Dragonflys coola familjetrimmis på 35 fot mer än 28-fotaren. Och att det snarare handlar om cruising än racing skvallrar inte minst elvinschar och tillval med inombordardiesel om. Det går också att välja ratt istället för rorkult.

Vi hoppas att inom kort återkomma med en ordentlig test även av nya 32-fotaren.

Här berättar mannen bakom de nya modellerna, Jens Quorning, om senaste tillskottet Dragonfly 32.

 

Dragonfly 32
Längd: 9,80 m
Bredd: 8 m
Bredd hopfälld: 3,7 m
Djup: 0,5 till 1,9 m
Vikt: 3, 300 kg (tom)
Storsegel 44/55 kvm
Genua: 27/30 kvm
Gennaker: 80/110 kvm
Peke: 1,75/2 m
Mer info: www.dragonflysverige.se.

Gustav Morin

thumb_wqprkmbb_006

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Banta for fart

Banta för fart – så gör man en segelbåt snabbare?

Dragonfly 40

Dragonfly 40 – för mycket ladd i prylarna?

batar_segelbatar_2019_Diam_24_foiling_Diam_24_Macif

Francois Gabarts extrema testplattform säljes!

batar_motorbatar_2019_Corsair_Ingang_CosairIngang

Corsair – trivs i stökig sjö