Förbättrad surfing i mobilen, enklare navigering och bättre läsbarhet. Det är några av många målbilder för nya Hamnen.se.
Sedan jag började arbeta med Hamnen.se för nio år sedan har trafiken ökat år för år. Det är såklart tack vare att vi filmat galna upptåg och varit på tårna med nyheter och tester, men också tack vare att teknikutvecklingen gått i en rasande takt. Det har i sin tur gjort att beteendet hos våra följare har ändrats i grunden, säger Gustav Morin, chefredaktör på Hamnen.se.
Då surfade man huvudsakligen när en dator fanns till hands. Kontorstid innebar trafiktoppar hos Hamnen.se och när sommarsemestern kom loggade folk ut från internet – trots att båtintresset då nådde sin topp.
Våra följare är mottagliga för båtnyheter året runt.
Dygnet runt.
Gustav Morin, chefredaktör.
Nu är alla båtlivsälskare i alla åldrar uppkopplade året runt, snudd på dygnet runt, och en båtnyhet kan få stort genomslag sekunden efter den publiceras – oavsett när. Det förklaras inte minst av att 65 procent av besöken på Hamnen.se numera sker via en mobil.
– Detta tar vi nu fasta på ordentligt och har satt mobilanpassning i främsta rummet under utvecklingen av den nya sajten, säger Claes Olivecrona som är ansvarig för annonsavdelningen.
Efter enkäter och intervjuer med Hamnens läsare framkom att en stor önskan är att skapa en “renare” och “modernare” sajt med tydligare navigering och färre störande moment.
– Vårt svar på det är att gruppera ämnen effektivare, förbättra sök och skapa mer luft, samt ge utrymme till större bilder och videor – allt för att man ska vilja dröja sig kvar längre och hitta ytterligare artiklar som intresserar, säger Charli Kasselbäck från One Day Interact som ansvarar för den nya designen.
Utöver någorlunda traditionella båttester har Hamnen.se genomfört ett antal inslag som stuckit ut från mängden.
Förutom bättre läsbarhet har de också skapat en tydligare gräns mellan annonser och redaktionellt innehåll genom att satsa på färre men större annonser.
– En stor uppgradering för både besökaren och för oss som arbetar med sajten är att laddtiden blir kortare. Även bakom kulisserna förenklas arbetet och det hoppas vi kommer att ge mer och bättre innehåll framöver, säger Gustav Morin.
Vi ska fortsätta att förbättra upplevelsen.
Tveka inte att lämna feedback.
Gustav Morin, chefredaktör.
Hamnen.se siktar också fortsatt på att leverera videomaterial på en svårmatchad nivå. Bland annat förnyas nu de grafiska elementen i videorna.
– Den nya designen är knappast klar vid lanseringen. En sajt ska givetvis befinna sig i ständig utveckling och vi kommer att lägga mer tyngd än tidigare på att kontinuerligt förbättra upplevelsen.
I det arbetet väger rösterna från följarna tungt så redaktionen önskar att besökarna surfar runt på sajten och hittar sådant som kan utvecklas ytterligare.
– Tveka inte att höra av er – ni får gärna lägga en kommentar om designen här.
Jag vill också passa på att tacka gänget på One Day Interact för en stark insats med designen, Olle Karneman för att han dragit ett stort lass med implementeringen och Datadelen för arbetet med servern.