Den ryska tillverkaren Volzhanka byter namn till V-Boat och tar sig an Sverige med lågt pris som främsta säljargument.
Här är våra första intryck.
Allt för sjön, som pågår för fullt i skrivande stund, är troligen den mest aluminiumbåtstäta båtmässan i världen. Trots att det redan finns massor av aluminiubåtar så dyker det upp nya tillverkare och leverantörer varje år.
Nu har snudd på alla stora fritidsbåtsvarv hakat på och börjat bygga aluminiumbåtar. De flesta satsar på modeller som trots sitt aluminiumskrov – och ibland även aluminiumdurk – är lite fina i kanten.
Det handlar ofta om plastinnerliner men lika mycket om formade detaljer i plast och polerade räcken.
Nästa kategori alubåtar är den där fokus ligger på fina svetsfogar, kraftiga dimensioner och robusthet i alla ändar – ingen polering här inte.
Här hamnar dock ofta prislappen på en nivå som de flesta baxnar eller åtminstone backar för.
Ett tredje segment, som kommit mer på senare år, är de robusta båtarna som har en lite lägre prislapp och kanske inte samma mängd lull-lull och snygga utförande som eliten.
I den här sistnämnda ligan verkar Volzhanka eller V-Boats som de numera heter, platsa in.
Se också när vi testar andra hyttbåtar i snarlik storlek:
Test av Arronet 235
Test av Ockelbo B21
Test XO 270 Front Cabin
Test Sting 630 Fast Track
Test Yamarin Cross 60 C
Test Bella 700 Patrol
Test Beneteau Barracuda 7 – tusen sjömil senare
Test Targa 23.1
Test Nord Star 26 Patrol
Test Anytec 747
Test Bella 700 Raid
VBoat Voyager 700 Cabin | |
Längd: | 7,15 m |
Bredd: | 2,48 m |
Vikt (utan motor): | 1 440 kg |
Rek motor: | 150-250 hk |
Bränsletank: | 240 l |
Antal personer: | 7 st |
Vinkel v-botten akter: | 17 grader |
Pris: | 399 000 kr utan motor. Paket inkl Yamaha 175 hk 589 000 kr |
Mer info: | www.vboats.se |