Trenden att många tillverkare väljer utombordare istället för inombordare håller i sig. Men finns det egentligen någon fördel?
Vi reder ut skillnaderna på Targas tuffa 25.1.
Utombordarhetsen har pågått i ett antal år nu och i många fall känns det som att det hela drivs av någon sorts mode och en påhittad bild av vad som är tufft.
Mest idiotiskt är såklart resonemanget hos flera amerikanska varv som började hänga på tre, fyra, fem och nu sex utombordare av storlek herrejösses.
Och varför gör man det då?
“För trångt med sju utombordare”
Frågar man “anrika” Cigarette varför de monterat sex stycken 400-hästars Mercury på akterspegeln av sin senaste skapelse så svarar de; ” för att det var för trångt att få plats med sju stycken…”
De har alltså ingen vettig förklaring till varför de ska ha så många utombordare på en och samma akterspegel, mer än att deras samarbetspartner Mercury blir väldigt nöjd och att kunderna tycker att det ser tufft ut.
Se också:
Midnight Express med 5 x Mercury 400R
Hydra Sports 5300 med 4 x 627 hk
Hydra Sports 42 – fiskebåt med 1 671 hk
Cigarette 41 GTR med 4 x Mercury 400R
Om man ser till varför många varv med mer sansade båtar väljer utombordare framför inombordare så handlar det i mångt och mycket om att det är enklare för varven att montera en utombordare – det går fortare och är således billigare.
Fördelar och nackdelar
Fördelarna är bland annat större möjlighet att tilta upp motorn, i många fall mindre vibrationer och mindre oljud tack vare att motorn inte sitter inne i båten, i vissa fall bättre tyngdpunkt samt mer stuvutrymme. Ett stort minus är stöldrisk och sämre avgasrening – ingen utombordare har krav på sig att ha katalysator.
När det handlar om för och nackdelar med att montera dubbla utombordare istället för en dieselmotor, så tycker vi att Targa 25.1 med två stycken Suzuki på 200 hk, istället för en Volvo Penta D4 eller D6, är ett sansat exempel att föra resonemanget kring. Det är iallafall lite sundare än exemplen från amerika.
I inslaget ovan berättar vi bland annat om skillnaderna i fart och bränsleförbrukning motorerna emellan och finner den enda övertygande anledningen som faktiskt helt väger över till utombordarnas fördel.
Kommentera gärna varför du skulle välja det ena eller andra alternativet.