Det gäller att lära sig leva med de uppenbara nackdelarna. Dubbla hamnavgifter och omständig sjö- och torrsättning, för att nämna en del.
Men sedan kan ägare till en motorbåtskatamaran glädja sig åt svårslagen komfort och mycket svängrum. Dels i de båda skroven men också i styrhytten/salongen däremellan.Nyss nämnda styrhytt/salong bjuder en fantastisk panoramautsikt och känslan av att sitta i en glaskupol när man åker är inte långt borta.
Den senaste nyheten heter Fountaine Pajot MY 37 och erbjuds med två alternativa inredningslayouter. Man kan få fyra separata sovkabiner. Eller så kan man nöja sig med bara tre och ha hela babordsskrovet som ägarkabin med tillhörande separat toalett utrymme och förvaringsutrymmen.Rymmer halva släkten
Även utvändigt bjuder MY 37 gott om fria ytor och svängrum såväl på akterdäcket som i fören där man kan bädda ut med soldynor för hela kompisgänget.
Som kronan på verket en jättelik flybridge med L-soffa, solbäddar, matbord och en andra förarplats.
MY 37 levereras med 2 x Volvo Penta 150 CV som standard och som räcker till en toppfart på 17 knop. Om man nöjer sig med att köra i 12 knop kommer man undan med en förbrukning på 2,88 liter per sjömil.
I åtta knop drar Fountaine Pajot MY 37 1,75 liter per sjömil vilket är godkänt i en rak jämförelse med andra båtar i samma längd.Men likväl en besvikelse för oss som lever med föreställningen att motorbåtskatamaraner av Fountaine Pajots kaliber skulle vara särdeles lättdrivna.
Fountaine Pajot MY 37 | |
Längd: | 11,00 m |
Bredd: | 5,10 m |
Djupgående: | 0,80 m |
Vikt: | ca 8 900 kg |
Motor: | 2 x Volvo Penta (2 x 150 hk) |
Bränsle: | 2 x 600 liter |
Vatten: | 350 liter |
Pris: | från 3 450 000 kr |
Svensk återförsäljare: | www.yachtsale.se |
Mer info: | www.fountaine-pajot.com |