Världens största styrpulpetare med 5 x 627 hk mot det svenska alternativet med dubbla VP-dieslar. Här visar Hamnens.se förbrukningssiffror, farter och åsikter kring plus och minus.
Visst, att kalla HCB 65 Estrella för en styrpulpetare kanske är lite missvisande men det ger ändå en hint om det märkliga i att ta ett koncept som man vanligtvis hittar hos båtar mellan 17 och 40 fot och skala upp det till 65 fot. Lite som att bygga Limousin av en Hummer-truck.
I USA kallar man konceptet, direktöversatt, för centerkonsol. Eller Mega Center Console Yacht, som HCB själva gjort trademark av. I Sverige kvalar den in under den minst lika tydliga beskrivningen “walkaround”.
Så, då har vi rett ut vad det här är för ett storts monster. Nu ger vi oss på att klura ut varför man i hela friden valt att hänga på fem av världens största utombordare – Seven Mareine 627.
“För att det inte finns plats för fler”
Frågar man HCB-varvet själva blir svaret precis lika begåvat och uttömmande som när man frågar Cigarette-varvet om deras senaste skapelse – Cigarette Tirranna på 60 fot – om varför de rustat den med sex av Mercurys 400-hästare; “för att det inte får plats fler”.
Det är svårt, snudd på omöjligt, att inte döma ut båda varven som fullständiga stolpskott. Förhoppningsvis gäller det bara marknadsföringen men man börjar ju undra om det är värre än så. Kunderna som köper argumenten skulle jag också vilja göra en intervju med.
Apropå kundgrupp så hävdar HCB själva att efterfrågan är stor. De har till exempel hunnit bygga och sälja 60 exempelar av 53-fotaren HCB Sueños och säger att många kunder vill ha en större båt. Här kan ni för övrigt se när Hamnen.se får en musikpumande och kompressorylande provtur i nämnda skapelse under Miami Boat Show för ett par år sen.
Diesel vs bensin
Det vore ju kul om det åtminstone fanns en förklaring till varför man valt en drös med effektfulla vattenvispare istället för två diesel-inombordare. Det amerikanska fiskefolket ylar ofta om att de måste ha hög fart och stor tank för att nå långt ut till havs för att hitta de största fiskarna. Snabbt ska det såklart gå. Därmed borde det ju vara vettigt att välja ett bränsle med i grova drag 20 procents högre verkningsgrad. Då slipper man rimligen släpa på de där 20 procenten extra litrarna och får längre räckvidd och högre fart bara där.
Se första videobilderna på den 20 meter långa lyxfiskebåten in action.
Jag gissar att varvet ändå tänkt dieseltanken (ursäkta ordvitsen) men valt att gå på sitt inslagna spår. Vad kan då anledningen vara, rent tekniskt?
Här får ni läsare gärna komma in och gissa för vi på Hamnen.se har inte lyckats lista ut ett vettigt svar på gåtan. Men, några fördelar har vi ändå lyckats hitta:
– Mer plats över för fångad fisk.
– Högre Allanballanfaktor – i vissa kretsar.
– Uppmärksamhet. Snabbare acceleration (troligen).
– Högre toppfart.
Se också:
Hamnen.se först ut att provköra Delta 60 Open.
Delta 60 Open tar upp kampen med storheterna.
The modest man drives a Delta
Det finns såklart fler vägar till målet och för att få en uppfattning om hur vettig vägen som HCB valt är, eller inte är, så tar vi in en svensk joker i leken – Delta 60 Open!
Delta Power Yachts har tagit sin beprövade hyttbåt på 54 fot, kapat hytten och lagt till en badbrygga och lanserat Delta 60 Open. En dagtursbåt med övernattningsmöjligheter som väger relativt lite och som får sin kraft från två dieselinombordare.
Enorm viktskillnad
Viktskillnaden mellan Delta och HCB är häpnadsväckande. HCB uppger en vikt på 29,6 ton. Men då ingår bränsle, så vi drar av i runda slängar 6 ton och får 23,6 ton. Att jämföra Deltans vikt på 13,5 ton.
Deltans värstingalternativ är 2 x Volvo Penta IPS 800. Toppfarten blir då 38 knop och marschfarten 32 knop. I marschfart är förbrukningen (enligt Delta) 5 liter per sjömil. Bränsletanken på 2 800 liter räcker då till en sträcka på 560 sjömil.
3 135 hk
HCB har 3 135 bensinhästkrafter. Toppfarten är cirka 50 knop och det sägs att bästa marschfarten är hela 42 knop. Det är lite oklart men vi får förutsätta att det också är i den farten som man angivit förbrukningen som vi räknar ut till 10,4 liter per sjömil. Då räcker bränsletanken på 6 100 liter till en räckvidd på 586 sjömil. Längre än Deltan alltså, om än obetydligt.
Full tank kostar…
Och så var det bränslekostnaden… Att tanka HCB 65 full kostar i runda slängar 122 000 kr på en svensk sjömack. En Delta 60 Open kostar 56 000 kr att fylla. Men vem räknar? Troligen inte kungligheten från Förenade Arabemiraten, idrottstjärnan och miljardären som sägs ha köpt de första exemplaren av den amerikanska bjässen. Därför är det säkert också oviktigt att nämna att servicekostnaden med rejäl råge lär bli högre för de fem utombordarna än för två dieselmotorer.
En annan aspekt, som potentiella köpare av båda dessa båtar förmodligen lever i total förnekelse av, är miljöpåverkan. På den fronten kan nämnas att Volvo Pentas dieselmotorer måste förhålla sig till relativt tuffa utsläppskrav medan alla världens utombordare av någon outgrundlig anledning fortfarande har undantagstillstånd från nämnvärda avgasrestriktioner och inte ens krav på att ha katalysator.
Så, vilket val är då vettigast?
När det gäller miljöpåverkan så finns det såklart grader i helvetet och i den mån det är möjligt att tala om vett så lägger Hamnen.se alla kort på Deltan.
Läs mer om Delta 60 Open hos Delta Powerboats och mer om HCB 65 hos HCB Yachts.