Volvo Pentas första tydliga ingrepp på Seven Marine

Volvo Pentas första tydliga ingrepp på Seven Marine

Gustav Morin

Seven Marine har hittills bara varit kända för att bygga världens starkaste utombordare. Nu lanseras första Seven-båten med Volvo Penta-teknik.

Seven Marine är fortarande unika med sina otroligt kraftfulla utombordare med sina modeller på  527, 557 och 627 hästkrafter. Men det lilla amerikanska företaget har varit i behov av mer muskler för att också konkurrera kraftigt på tekniken runt motorerna. 

Det är där Volvo Penta kommer in i bilden. Hamnen.se har tidigare rapporterat om delägarskapet och om resonemanget från den svenska avdelningen. Men det är alltså först nu som vi ser ett resultat av samarbetet. 

Det är amerikanska tillverkaren Tiara Yachts som valts ut som samarbetspartner för den första installationen och det Volvo Penta-funktionerna som första gången syns med Seven Marine är EVC – Volvo Pentas “electric vessel control” som bland annat innefattar:

Glass Cockpit 
Autopilot 
Joystick

Enligt Hamnen.ses uppgifter är det första gången en utombordarbåt har en joystick som fungerar i hög fart, samma som Hamnen.se testade för flera år sedan. En rolig detalj är att joysticken sitter fast i armstödet och det borgar såklart för en härligt tillbakalutad körposition.

En annan nyinstallation är att Seven Marine nu använder Volvo Pentas duoprop-system. De har tidigare lanserat sitt eget duo-prop-system men det har aldrig sålts i några nämnvärda volymer.

Hamnen.se når Volvo Pentas Martin Jufors, chef för den nordiska marknaden, för en kommentar:

Kan vem som helst köpa en Seven Marine med Volvo Penta?

– Vi har valt att ”skynda långsamt” och initialt begränsar vi försäljningen till utvalda byggare. Fördelen att starta med en av våra amerikanska kunder är att Seven redan har en utbyggd organisation och att Tiara Yachts redan är väl bekanta med Volvo Pentas produkter. Det är viktigt att våra kunder i alla led får vad de förväntar sig och det gäller allt från applikations-support hos båtbyggaren till service och support till båtägaren i eftermarknaden. Både försäljningsledet och service-nätverket måste vara redo för att ta emot kunderna innan vi går ut på bred front och där är vi starkare i USA i nuläget.

Är det stor efterfrågan från Penta-kunder på Seven?

– Det finns mycket intresse och vi får många frågor kring Seven Marine och vi för dialog med både båtbyggare och återförsäljare. Vi tror att fler kommer att våga satsa på Seven när Volvo Penta integrationen blir tydligare. Det är också enklare för båtbyggare med en Volvo Penta-installation att ta steget och installera en utombordare nu när det går att ha kvar alla instrument och få samma funktioner som de är vana vid genom EVC systemet.

Gustav Morin

nyheter_2019_Volvo_Penta_Seven_Marine_Volvo_Penta_Seven_Marine

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

a Seven Marine engine produced at the Volvo Penta facility

Volvo Penta börjar tillverkningen av världens största utombordare

Shackleton 1

Framtiden för båtlivet enligt Volvo Penta

Friska fiskar på Färöarna

Friska fiskar på Färöarna

190609 - Upptäcktsresan Färöarna - dag 2 - Effektiv hybriddrift förenklar i hårt väder

Effektiv hybriddrift förenklar i hårt väder