När Hamnen.se fick nys om Candela Speed Boat för första gången var projektet i sin linda. Någonstans på Lidingö jobbade båtentusiasten Gustav Hasselskog med det som han hoppades skulle bli framtidens motorbåt.
Det gör han fortfarande. Men han är inte längre ensam. Med sig har han ett kompetent lag som var och en är expert på sitt område (se laguppställningen).
Målet är att Candela ska vara vara världens första eldrivna båt med räckvidd och prestanda som kan jämföras med en bensin- eller dieselmotordriven planande motorbåt.
Men det är en bit kvar. Nu har de sjösatt den första prototypen och passerat en viktig milstolpe. Men än så länge har man hållit sig till deplacementfart under de första provkörningarna.
– Vi har varit uppe i 12 knop och så långt känns allt bra. Vi har bara kollat att allt håller. Sedan ska vi öka farten successivt. Elmotorn ger motsvarande 120 hästkrafter och vi har batterier med en sammanlagt vikt på 350 kilo i båten, säger Gustav.
Ska hitta balansen
Nu väntar alltså ett digert och tålamodsprövande jobb med att få tekniken att lira. Det gäller inte minst styrsystemet. Att hitta balansen när båten lyfter ur vattnet och sedan vilar på sina bärplan är komplicerat.
Hamnen.se kommer att rapportera om Candela fortlöpande och återkommer med ett videoreportage så snart som möjligt.
Se också:
Svenska Candela ska ta båtvärlden med storm!
Candela – första foilande elmotorbåten är svensk.
Candela Electric Speed Boat – på el i 40 knop.
Foiling är framtiden!