I jakten på att fånga en så bred målgrupp som möjligt blir många båtar kompromisser – med resultatet att de inte blir särskilt bra på något.
Askeladden försöker bryta mönstret.
Nu ska alla daycruiserägare som tröttnat på att pyssla upp kapellet vid minska regnrisk dra öronen till sig. Askeladden säger sig nämligen ha bakat ihop det bästa av två världar – pilothouse med daycruiser.
Om det norska varvet lyckas får ni höra mer om i inslaget ovan men vi kan redan här berätta att det hänt en hel del med Askeladdens hyttbåtskoncept de senaste åren.
De har gått från att vara mer eller mindre rena fiskebåtar med fria akterdäck, sparsmakat inre och en liten utombordare – till en snudd på fullfjädrad bobåt med rejäla fartresurser.
P79 Weekender har fått ett helt nytt skrov men många lösningar är desamma som på de mindre daycruisermodellerna i C-serien – såväl invändigt som i skrovets egenskaper.
Det handlar om ett brett skrov med två tvärgående steg. Askeladden hävdar att det främjar såväl fartresurser som bränsleekonomin men den mest påtagliga skillnaden gissar vi ligger i en mindre påtaglig planingströskel och ett skrov som kräver mindre av sin förare när det kommer till hantering av powertrim. Om vi har rätt får vi se i en framtida test.
Se inslaget!
Se också test av liknande båtar:
Targa 23.1
Beneteau Merry Fischer 795
Beneteau Barracuda 7 – tusen sjömil senare
Finnmaster 8.0 Pilot
Nord Star 26 Patrol
XO 270 Front Cabin
Delta 29 SW
Benetau Barracuda 9
Buster Phantom Cabin
Sargo 31
Askeladden P79 Weekender | |
Längd (LOA): | 7,85 m |
Bredd: | 2,80 m |
Vikt (utan motor): | 2 200 kg |
Rek motor: | 200-300 hk |
Färskvattentank: | 230 l |
CE-kategori: | Godkänd för 8 personer |
Antal kojplatser: | 2+2+1 st |
Maxfart: | 44 knop |
Pris: | Ca 1 000 000 kr |
Mer info: | askeladden.no |