Södergren rapporterar från Hyundai Cup

Södergren rapporterar från Hyundai Cup

Gustav Morin

Håkan Södergren berättar om den oförutsett blåsiga kappseglingen och ger sin bild av SRS-debatten som uppstått efteråt.
Foto: Peter Witt/Stockholms Seglarförbund.

Vi förberedde oss för lättväderssegling. Meteorologerna utlovade 0-2 m/s hela dagen. Istället fick vi 8-12 m/sek! Man kan möjligen undra hur det kan komma sig att prognosen kan stämma så illa?

Hursom blev resultatet av det friska vädret att de första mindre båtarna, som startade i en lägre vindstyrka på ca 5-6 m/s, fick se de större båtarna dra ut i en betydligt friskare bris. Små båtar med höga SRS-tal var säkert de som fick sämsta förutsättningar, då de stora båtarna startade ganska nära bakom.

Det blev alltså ett riktigt storbåtsrace med ett fåtal små båtar i övre halvan av resultatlistan, t ex en Starbåt och en B&R 23.

Toppen av listan dominerades annars av båtar från 36 till största båten Hyundai på 100 fot.

Friska bogar
Banan bjöd på många öppna friska bogar där vattenlinjelängderna, för icke planande båtar, blev avgörande.

Därför var det inte konstigt att Jimmy Hellbergs Pac-Man vann knappt men klart före Aspect 40:an Styv och Arcona 430 Zelma. Det blev ett race som dessutom gynnade Gennakerbåtar. Jimmys Pac-Man rusade på i säkert 18 knop på någon bog.

Oförtjänt skitprat
Det riktigt tråkiga är att denna genomreko kille som jobbar så hårt för sporten med stort engagemang i Svenska Seglaförbundets tekniska kommitté fått ta emot så mycket skit efter vinsten.  Allt för att han sitter i SRS-gänget som vet hur regeln ser ut och är med och bestämmer hur SRS-talen ska se ut. Med andra ord misstänks han nu för att kunnat dra fördel av sin insyn.

Det finns nu mycket att säga om SRS, som med nödvändighet måste justeras på vissa punkter. Detta kommer jag att återkomma till på min blogg här på Hamnen.se. Men det finns ingen anledning att misstänka Jimmy för något om man inte har klara bevis för att han utnyttjat sin insyn i regeln på ett etiskt mindre bra sätt. Det är viktigt att komma ihåg att SRS är en enkel regel, faktiskt så enkel att de flesta som tar sig tid att gå igenom alla mätbrev lätt kan göra egna analyser om vad som lönar sig i regeln, om man nu är ute efter att optimera sin egen båt. Det finns dessutom möjlighet att ta ut testbrev för att själv kolla om man har rätt i vad som kan göras i sina teorier för sin egen båt.

Väderlotteri
Pac-Man är en mycket speciell båt, som alla B&R båtar. De passar inte in i någon regel över huvudtaget och enda sättet att ge de båtarna ett riktigt SRS-tal är att justera efter tidigare resultat. De svåra med en udda båt som Pac-Man är att den ibland går som tåget när den fått sitt väder, som nu i denna segling, men istället kan stå parkerad i andra seglingar med helt andra förhållanden.

All seriös kappsegling borde naturligtvis ske med entypsbåtar för att ge rättvisa förutsättningar. Nu är det ju emellertid så att vi bevisligen gillar att kappsegla mot varandra och då måste vi göra bästa möjliga regler att segla efter. SRS är räddningen för oss kappseglare av olika typer av båtar och vi måste nog finna oss i att det är svårt att alltid få rättvisa förhållanden. SRS behöver bli bättre på vissa punkter och kan bli bättre. Låt oss jobba på det så slipper vi allt tråkigt eftersnack.

Håkan Södergren seglade ombord på sin egendesignade skärgårdsseglare Tarac 33

Vår egen insats är klart godkänd då vi fick ligga och segla hela resan bland mycket större båtar och kanske aldrig fick chansen att segla upp oss i fältet som vi önskat. En 34:e plats kanske inte är mycket att skriva hem om men i en segling med 135 startande båtar är det ett bra resultat för en liten 33-fotare under dessa förhållanden. Vi är nöjda med att ha slagit väldigt många mycket större båtar.

Årets Hyundai Cup, som faktiskt är mitt första, blev en mycket positiv erfarenhet. Ett trevligt arrangemang med många glada människor som jag upplevde genomgående var nöjda och glada seglare på festen.

Nynäs ger mycket
Mysingen är en perfekt plats att ordna kappseglingar på av alla slag. Öppna vatten med många möjliga rundningsmärken som sportsligt ger rättvisa och goda förutsättningar för bra banor. Nynäshamn har bra hamn och är ett av få ställen med fastlansförbindelse som kan erbjuda närhet till stora vatten. Lite synd bara att det ligger en bit bort från Stockholm som innebär långa tillfartsseglingar och dito hem igen för många seglare. Även resan var väl värd i år.

Jag tror jag vågar tala för alla seglare. Hyundai Cup 2013 blev en mycket bra seglarfest och jag vill gärna tacka alla arrangörer till både seglingen och festen för en utomordentligt trevlig helg.

Jag ser redan fram mot nästa års segling.

Håkan Södergren

Gustav Morin

bloggare_moderna_skargardsbaten_Hyundai_Cup_bildspel1_Hyundai_puff_Hakan-2

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

T 30 Groth 1

Kolfiberrodret – himmel och helvete genom magisk skärgård

Jeanneau Sun Fast 3300 1

Havskappsegling med man och kvinna blir OS-gren

racing_bankappsegling_2019_Shorthanded_emelyHagenWilliwaw

Svenskar testar nya unika OS-klassen i helgen

batar_segelbatar_2019_Shogun_50_Shogun-5_puff

Shogun 50 – ny svensk kolfibercruiser