Flyboard, en planka med två vattenutblås undertill, som Hamnen.se testade förra sommaren, är gårdagens nyhet. Nu kommer Hoverboard och bygger på samma grundidé men som är sju resor tuffare. Och som kommer med betydligt fler möjligheter när det gäller trix- och manövermöjligheter.
Hoverboard är hetaste vattensportprylen för dem som både gillar höjder och brädåkning.
Nästa nyhet inom vattensport är en eldriven wakeboard som är tillverkad i kolfiber, har vattenjet och drivs av en radda litiumbatterier. Efter litet grävande visar det sig också att elbrädan är en svensk produkt.
Bakom den eldrivna wakeboarden står Radinn AB i Lund som har som vision att “revolutionera vattensportindustrin”.
– Som gammal wakeboardåkare så är en eldriven suringfbräda något jag har gått och funderat på länge. Sedan fann jag en eldriven motor som skulle kunna passa på en suringfbräda och därefter tog utvecklingen fart på allvar. Idag har vi två färdiga demoexemplar och försäljningen till den stora allmänheten kommer att komma igång inom kort, säger Philip Werner som är VD och grundare av Radinn AB.
En eldriven wakeboard som byggs i Malmö. Kul att Sverige ligger i framkant.
Sist men inte minst har vi Waterwolf, en tysk propeller- eldriven surfingbräda som varken behöver vind, vågor eller bensin. Vikt 23 kilo. Batteriet räcker för att hålla vattenjetmotorn igång i 20 minuter och sedan laddar man upp det på 3,5 timmar.
Vi har tidigare skrivit om bensindrivna surfbrädor som gör det lättare att hinna ikapp vågor. Nu finns en eldriven version.