Den nya versionen av klassiska Flying Flipper blir något alldeles extra. I ärlighetens namn så är likheterna med den gamla trotjänaren ganska få.
Men visst – precis som originalet får den ett mycket vasst skrov (28 grader) samt dubbla ruffar – en ruff under fördäcket och ytterligare en längst bak.
Sedan hoppas Michael Reimer, som står bakom projektet, att man ska kunna se drag av föregångaren även i övrigt.
Men det är som sagt bara en förhoppning. Nyheten är hela fyra meter längre än sin föregångare och istället för 2 x 225 hk på akterspegeln laddar man nu på med dubbla eller trippla Mercury 400 hk där bak.
I nästa steg ska den kunna erbjudas med 3 x Seven Marine 627 hk (totalt 1881 hk) och det stannar inte där heller.
En tredje framtida valmöjlighet är att välja bort mittenmotorn och ersätta den med en Torqeedo elmotor på motsvarande 80 hk för ljudlös och miljövänlig körning i hamnar, kanaler och liknande.
Väl ute på fritt vatten igen så hissar man förstås bara upp mittenmotorn igen och blåser på med de båda yttre motorerna.
Som om inte denna nyhet vore nog så kommer det ytterligare en variant av den gamla godingen. En 32-fotare som inte bara är stöpt i samma form som föregångaren utan som också liknar originalet så som vi minns den.
Lanseringen av nya Flying Flipper börjar på Cannes Yachting Festival den 12-17 september och byggstarten är beräknad till januari 2018.
Hamnen.se har fått löftet att få bli första media att testa nya Flying Flipper när den sjösätts nästa år.
Flying Flipper | |
Längd ö a: | 13,09 m |
Längd skrov: | 11,03 m |
Bredd: | 3,35 m |
Djupgående: | 0,65 m |
Vikt (utan motorer): | ca 5 000 kg |
Bränsle: | 900 l |
Vatten: | 150 l |
Septiktank: | 100 l |
Pris: | från ca 7 500 000 kr |
Mer info: | http://flyingflipper.com |