Känns det mörkt att kliva in i december? Kanske borde du göra som Mattias Rudewald och arbeta som skeppare på en tenderbåt – i det här fallet en Wally 47 – som alltid befinner sig där solen skiner. Hamnen.ses chefredaktör seglar över Atlanten på moderskeppet – en Wally 100 – och möter Mattias för en intervju i Karibien.
Många ägare av lyxjakter ser alltid till att ha sina båtar på världens härligaste seglingsvatten. Men de har sällan tid att ta hand om sin båt och än mindre att segla den till dessa platser. Istället betalar de en skeppare och besättning för att både vårda båten och se till att den kommer till platserna som ägaren önskar att tillbringa sina semestrar på.
Wally 100:an Indio ligger ofta i Medelhavet men under 2010–2011 ville den italienska ägaren ta den runt jorden och bland annat fira jul i Karibien.
Hamnen.ses Gustav Morin fick chansen att segla med över Atlanten (se hela resan här och läs mer här) och väl på andra sidan, närmare bestämt vid British Virgin Islands, träffar han svenska Mattias Rudewald som arbetar som skeppare på “jollen” till den stora segeljakten. Hans uppgift är att alltid hålla båten i toppskick, se till att den följer Indio till världens alla hörn och ständigt vara redo att frakta ägaren och hans familj.
Ett drömjobb?
I videon ovan får ni följa med en stund på resan över Atlanten och sen träffa Mattias som berättar om sitt liv som skeppare på lyxjollen.
Hur fick han jobbet? Hur är arbetstiderna? Är det ett liv i lyx? Hur mycket tjänar man? Vi ställer alla frågor du behöver svar på för att veta om “drömjobbet” är värt att omvandla till verklighet.
Wally Power 47 | |
Längd: | 14,70 m |
Bredd: | 4,50 m |
Djup: | 0,60–0,96 m |
Vikt: | 11 800 kg |
Antal kojer: | 2 gäster och 1 besättningsman |
Toppfart: | 38 knop |
Räckvidd: | 440 sjömil i 30 knop |
Motor: | 2 x Volvo Penta IPS 600 |
Bränsletank: | 1 950 liter |
Mer info: | www.wally.com |