Upptäcktsresan har hittills tagit reportagebåten Calma från Varberg till Kåseberga.
– Vi har tacklat stora vågor, gästat Köpenhamn, åkt vattenskidor och försökt kontakta gudarna vid Ale stenar, berättar reportrarna.
Tanken med “Upptäcktsresan” är att just upptäcka nya platser och testa hur det är att åka på långfärd i en liten båt.
–Efter två dygn kan vi konstatera att det är oerhört trevligt att kunna styra var man vill och snabbt kunna ta nya beslut om var slutmålet för dagen är. Hyttbåten fungerar mycket bra, det är härligt kunna ta sig an riktigt stökigt väder och sitta helt torr och varm i hytten, tycker Gustav Morin.
– Det har gått väldigt bra. Jag tänkte först att vi skulle ha kommit längre men vi har träffat många trevliga människor och inte velat stressa allt för mycket. Igår stannade vi till vid Höllvikens båtklubb och blev bjudna på både lunch och trevliga historier om området som är under utveckling och kommer utvecklas mycket framöver. Det är en plats vi ska komma tillbaka till, säger Claes Olivecrona och fortsätter:
– Mest minnesvärt hittills är nog ändå Ale stenar och Kåseberga hamn varifrån vi snart ska lägga ut ifrån nu på lördagsmorgon. Vi fick en fantastisk solnedgång och tillbringade sedan natten i tält, precis intill stenarna. Ett minne för livet.
Första upplevelsen från Ale stenar. Se också när vi nattvandrar bland Ales stenar.
Att resan hittills har fortlöpt väldigt smidigt kan reportageteamet kanske tacka kristendomen för. Innan avfärd lät de nämligen en präst välsigna både båt och motor.
Här får vi besök av Varbergs kyrkoherde som menar att kristendomen haft stor betydelse för sjöfarten.
– Vinden hade legat på rejält under dagen men mojnade dirket när vi kom ut på havet. Dyningarna levde kvar och vi fick direkt sätta båten “Calma” – den nya Barracuda 7 från Beneteau – på hårt prov.
Den är väldigt bred och stabil i förhållande till sin storlek och Gustavs oro för avsaknaden av trimplan har hittills visat sig vara helt obefogad. Längs skrovets sidor har man planat ut ytan helt, vilken tydligt gör båten väldigt stabil. Denna detalj ser också till att kasta ut vattnet rejält åt sidorna när båten landar i vågdalarna. Om man inte landar för djupt och den trubbiga nosen gräver ner sig.
Gustav testar hur det är att röra sig ombord i hög sjö.
Första nattstoppet blev Köpenhamn.
– Vi kajstudsade vid ön Ven som verkade väldigt sömning (en kommentar vi fått äta upp av arga skåningar som starkt hävdar motsatsen och kräver att vi kommer tillbaka i sommar). Istället blev det natthamn i utkanten av Köpenhamn. Vi smög oss in i Tuborgs lyxbåtshamn i mörkret och lämnade vår lilla fullpackade båt bland yachterna.
Med stark oro över att bli utskällda av hamnvakten återvände teamet i hast morgonen efter.
– Det skulle dock visa sig att även småbåtar var välkomna och att vårt beteende var helt ok i Danmark. Allt enligt hamnkapten Truls, säger Claes Olivecrona.
Ut på havet igen till strålande sol och femgradigt vatten.
– I höjd med Öresundsbron kastade vi oss i vattnet för att testa finska Ursuits torrdräkter. En hetsig tur i 30 knop på en “Torpedo” var ingen match för dräkterna. Vi var helt torra. Därför åkte en vattenskida fram, säger Claes.
– Det var en utmaning att få in 5 mm tjocka neoprenskor i skidan och jag hade problem att ta mig upp på en skida. Det resulterade i ett antal kraftfulla färder under ytan som verkligen satte dragkedjan vi magen på stort prov, berättar Gustav Morin.
Men åkningen gick bra och de båda reportarna var fortfarande varma och så gott som torra efter testet.
Här testar vi vattensportprylar och torrdräkter i fremgradig Öresundsvattnet.
Nu väntar nya utmaningar.
– Vi siktar på att vara vid Karlskrona vid lunch och så får vi se efter det. Det är helt stilla på havet nu och mina tankar om att vindsurfa en längre sträcka får jag hålla på lite till, avslutar Gustav.
Se alla inslag och följ de stadiga videouppdateringarna på Hamnenplay.se.